Freestocks Yqbkaf1kecm Unsplash

40% van de Nederlanders winkelt zo veel mogelijk online


40% van de Nederlanders winkelt zo veel mogelijk online

Inzichten vanuit nieuw retail-onderzoek Panel Inzicht en DPG Media 

Online bestellen is populair, maar gaat de Nederlandse bevolking nog de stad in om te winkelen? Meer dan de helft (56%) doet het graag, meer vrouwen (63%) dan mannen (49%) overigens. Slechts een klein deel doet dit nooit of bijna nooit (6%), een paar keer per jaar (7%) of één keer per seizoen (4%). Een meerderheid winkelt dus vaker dan dat, 29% zelfs minimaal een keer per week. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijd 16 t/m 65 jaar, in februari 2024 uitgevoerd door Panel Inzicht in opdracht van DPG Media.

Wat betreft winkelen kiezen consumenten het liefst voor een uitgebreid dagje uit (43%), want dat is gezellig, maar in de praktijk is het vaak een kwestie van even snel de stad in langs verschillende winkels (33%). Met wie? In de meeste gevallen gaan Nederlanders met hun partner (52%) of alleen (46%) winkelen, maar in mindere mate ook met een vriend(in) (29%), hun kind(eren) (26%) of ouder(s) (17%). Waar? Amsterdam (23%), Utrecht (22%) en Rotterdam (19%) zijn de populairste winkelsteden binnen Nederland. Meestal redelijk dicht bij huis, maar 18% is bereid om twee uur of langer te reizen om een dag of weekend te gaan winkelen. 

Wat? Kleding (80%) en schoenen (65%) zijn verreweg de belangrijkste redenen om een dagje de stad in te gaan, maar ook persoonlijke verzorgingsproducten (39%), meubels (24%), elektronica/gadgets (23%) en boeken (19%) trekken het nodige publiek. Daarbij geeft de meerderheid gemiddeld tussen de 50 en 100 euro (31%) of tussen de 100 en 200 euro (34%) uit. Nieuw wint het van tweedehands en de grote ketens van kleine lokale ondernemers. De laagste prijs krijgt de voorkeur boven luxe, bijna driekwart (73%) vergelijkt prijzen uitgebreid en 62% laat zich leiden door aanbiedingen. De inflatie speelt hierbij een rol: de helft van de ondervraagden (50%) zegt te kiezen voor goedkopere alternatieven en 45% doet bepaalde aankopen nu niet. Maar ook geldt dat tweederde van de consumenten die de stad ingaan om te winkelen daar vaak ook iets gaat drinken en/of eten. 

Drie van de tien Nederlanders bestellen een paar keer per maand producten online, een kwart doet dat nog vaker - slechts 3% zegt (bijna) nooit iets online te bestellen. Het is zelfs zo dat 40% van de Nederlanders zegt aankopen zoveel mogelijk online te doen - mannen in gelijke mate als vrouwen, maar 50-plussers (30%) minder dan de de jongere leeftijdsgroepen. Gratis bezorgen is daarbij van belang (49% zegt alleen dan te bestellen). Naast offline kanalen spelen online winkels (43%), zoekmachines (34%), websites van merken (31%), sociale media (27%), online reclamefolders (21%), vergelijkingssites (17%) en online video (15%) een rol in het inspireren voor mogelijke aankopen. 

Waar en hoe mensen zich informeren en hun aankopen doen (in dit kader wordt vaak gesproken van het ROPO-effect, wat staat voor 'research online, purchase offline', maar andersom komt ook voor), verschilt per productcategorie. Als het bijvoorbeeld gaat om schoenen wordt niet al te veel informatie verzameld (25% is hier actief in), maar als dat gebeurt is de rol van winkels net iets groter dan die van het internet (40% versus 36% (de rest is neutraal of weet het niet echt)). Voor de meeste mensen geldt dat ze voor schoenen vaker naar winkels gaan dan dat ze deze online bestellen (55% versus 25%). Maar het beeld is anders als het gaat om bijvoorbeeld elektronica/gadgets, omdat er vaker veel informatie wordt verzameld (65%) en die minder vaak in de winkel dan online wordt opgedaan (29% versus 52%). Bovendien wordt minder vaak voor een aankoop in de winkel dan een aankoop online gekozen (34% versus 40%).

Bij online bestellingen zijn vooral een goed werkende website (86%), duidelijke productinformatie (85%), levertijd (78%), bezorgkosten (77%) en positieve reviews (75%) van belang. Rondom aankopen in een winkel spelen andere aspecten een rol: zo zijn het kunnen zien, aanraken of proberen van het product (84%), service (83%), locatie (dichtbij; 72%) en advies (69%) het meest belangrijk. Bij vragen of problemen, heeft men het liefst telefonisch (57%), per e-mail (49%) of via een chat met een medewerker (40%) contact. Chatbots zijn minder populair (11%), maar dat betekent niet dat consumenten niet openstaan voor nieuwe technologieën. Zo gebruikt bijvoorbeeld 12% al spraakgestuurde assistenten en 24% verwacht dat binnen nu en vijf jaar bij het winkelen te gaan gebruiken, voor service-robots is dat respectievelijk 7% en 24%. 

Zeven van de tien Nederlanders zijn momenteel voorzichtiger met grotere uitgaven, bijvoorbeeld door de situatie als gevolg van de gestegen kosten/inflatie. Er wordt vooral bespaard op kleding/schoenen en uitgaan/restaurants. 

Download het onderzoeksrapport

Benieuwd naar alle inzichten uit het retailonderzoek 2024 van DPG Media? Naast meer algemene inzichten hebben we de informatieverzameling, de rol van prijs versus kwaliteit, het belang van het merk, de gezinspraak en het ROPO-effect voor 14 productcategorieën uitgewerkt. Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt de  uitgebreide onderzoeksresultaten per mail.

Dennis Hoogervorst
Research en Insights expert

49 artikelen