Bijna de helft van Nederland is gevoelig voor kerstadvertenties
Als de avonden langer worden, worden de straten weer versierd met fonkelende lichtjes en kaarsen. De kerstperiode is in aantocht: een tijd van warmte, gezellig samenzijn en natuurlijk het vinden van het perfecte cadeau voor onder de boom. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich volop voorbereiden op de feestdagen: bijna tweederde (64%) verwacht dit jaar aankopen te doen voor kerst en 43% koopt weleens cadeaus na het zien van een kerstadvertentie. Wij delen onze nieuwste onderzoeksinzichten waarmee jouw merk straks bovenaan de cadeaulijsten verschijnt.
DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom de kerstperiode. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten in Nederland tussen de 20 en 70 jaar.
Wat staat er bovenaan de cadeaulijst?
In tegenstelling tot Sinterklaas, waarbij speelgoed de boventoon voert, kopen Nederlandse consumenten tijdens de kerstperiode het liefst verzorgingsproducten als cadeaus (54%). Op de tweede plaats volgen boeken, muziek en games (44%). Ook kleding en schoenen staan hoog op de verlanglijstjes en worden veel aangeschaft als cadeau (38%). Wellicht zodat men wel gekleed aan kan schuiven bij het kerstdiner, want daar wordt flink voor uitgepakt: maar liefst 74% doet speciale inkopen voor het eten.
Het succes van (online) folders
Men oriënteert zich voor kerstcadeaus voornamelijk via reclamefolders (32%), vooral mensen tussen 50-70 jaar (42%). Daarnaast blijft de fysieke winkelvloer ook een populaire oriëntatiebron voorafgaand aan de kerstdagen (29%).
Benieuwd naar het uitgavenpatroon, het aankoopmoment en het moment dat jij zichtbaar dient te zijn met jouw merk? Bekijk dan de infographic voor een visueel overzicht van alle inzichten.
Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.