In oktober 2022 is de customer journey bij de aanschaf van een nieuwe of tweedehands auto onderzocht. In het onderzoek is ook de rol van print en online media binnen het aankoopproces onder de loep genomen. We vertellen je in dit artikel over de meest gezochte informatie, de populairste media(merken) om informatie te verzamelen en waar consumenten op letten om de juiste keuze te maken.
De aanschaf van een auto
De aanschaf van een andere auto is een belangrijke keuze, zowel vanwege de grote uitgave als omdat je daar waarschijnlijk een aantal jaren mee vooruit wil. Wat opvalt bij autokopers is dat ze enerzijds denken aan populaire merken zoals BMW, Kia, Mercedes-Benz, Tesla, Peugeot, Toyota en Alfa Romeo, alsook aan specifieke modellen. Zowel de Kia Sportage, Volkswagen Golf, Volvo XC90 en bijvoorbeeld de Ford Focus en Hyundai Tucson worden veel genoemd.
Ruim de helft van de autokopers (56%) kocht het afgelopen half jaar een gebruikte auto. Gemiddeld plannen autokopers hun aankoop een jaar (27%) of drie tot zes maanden (24%) vooruit. Ook geeft bijna een kwart (24%) aan nog niet te weten wanneer de auto er precies komt.
Het besluit om de auto aan te schaffen nemen de meesten samen met hun partner (46%). Nog eens 22% overlegt wel, maar beslist uiteindelijk zelf, terwijl 29% aangeeft alleen te beslissen.