Pexels Gül Işık 19037122

Dit zijn de wooninteresses van leeftijdsgroepen in Nederland


Grow redactie 29 aug. 2024

Dit zijn de wooninteresses en het aankoopgedrag van de verschillende leeftijdsgroepen in Nederland

Er gebeurt veel op de woningmarkt in Nederland. Het aantal verkochte huizen stijgt harder dan verwacht. De toename van verkochte huizen komt vooral door starters die profiteren van betere koopvoorwaarden zoals de verhoogde NHG-grens. De aantrekkende woningmarkt heeft veel invloed op de woonbranche, want een nieuw huis betekent ook een nieuwe inrichting. Wat zijn de wooninteresses van de verschillende leeftijdsgroepen in Nederland? Hoe belangrijk is woninginrichting en wat zijn de belangrijkste inspiratiebronnen? Lees verder en download het onderzoeksrapport.

Aankoopfrequentie en interesse


De Nederlandse consument heeft een hoge affiniteit met wonen (93%). Vooral de jongere generatie tussen de 18 en 34 jaar heeft een sterke interesse in woninginrichting (54%). Dit komt overeen met de grote groep starters die actief is op de woningmarkt. 

Ruim de helft (52%) van de jongeren geeft aan één of meerdere keren per vijf jaar nieuwe meubels te kopen. Vijftigplussers (tot 65 jaar) kopen beduidend minder. Maar liefst 60% van hen koopt minder dan eens in de tien jaar tot nooit nieuwe meubels terwijl dit bij de latere generaties relatief minder van toepassing is (25%). De groep vijftig plus is dus meer bezig met duurzaamheid. En dat blijkt: 36% van de deze doelgroep t.o.v. 15% van de jongeren vindt duurzaamheid bij de keuze van meubels belangrijk.

Wooninteresse - grafiek


Inspiratiebronnen en aankoop


Winkels zijn nog steeds de populairste bronnen om inspiratie op te doen voor meubels (57%) en dit geldt ook voor starters (50%). Zij doen hun ideeën verder voornamelijk op via websites (38%), social media (37%) en familie of vrienden (34%). 

Toch worden er ook nog veel meubels online gekocht. Ruim een derde van de Nederlanders (38%) heeft wel eens een meubel aangeschaft zonder deze in het echt gezien te hebben. Dit komt met name voor onder jongeren (49%). En gebruikte spullen? Die krijgen vaak een tweede leven, want bijna een derde van de consumenten geeft aan wel eens een tweedehands meubel te kopen. Echter geldt dit niet voor iedereen: de vijftig plusser doet dit minder (29%) en kiest vaker voor nieuwe meubels. Zij zijn ook bereid om meer te betalen voor meubels, mogelijk doordat ze meer vermogen hebben.

Klussen en verbouwen - grafiek

Verbouwen en klussen


Momenteel is ruim de helft van de Nederlanders (53%) iets kleins aan het verbouwen of is van plan om dit binnen zes maanden te gaan doen. Dit principe is minder van toepassing op de oudere generatie (44%): de meesten laten hun huis voor wat het is. Desondanks is deze doelgroep het minst tevreden over de wooninrichting (8%), terwijl het landelijk gemiddelde op 6% ligt. Daarbij klust 61% van de Nederlanders weleens zelf. Voornamelijk de groep in de leeftijd 35 tot 49 steekt zelf graag de handen uit de mouwen (74%). 

 

Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Bekijk dan de infographic.

Wil je specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of leefsituatie weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.

Download hier het uitgebreide onderzoeksrapport

Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Wonen 2024? Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt het uitgebreide onderzoeksrapport per mail.

Zo ontdek je of consumenten trouw zijn aan bepaalde woonmerken en of ze open staan voor nieuwe producten. Ook gaan we dieper in op inspiratiebronnen en keuzeaspecten bij woonaccessoires en brengen we het mediagedrag van de woonliefhebber in kaart.

Grow redactie

62 artikelen