DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Elke branche of categorie wordt beheerd door een team van sales managers, campagne specialisten en performance marketeers. Zij zijn experts die precies weten wat er speelt in hun markt. Daarom halen zij het beste uit hun campagnes. Wij gaan in gesprek met een aantal van deze experts. We vragen hen naar de belangrijkste trends, innovaties en uitdagingen binnen hun branche.
We trappen af met Joost Prikker. Hij is onder andere het aanspreekpunt voor alle woon- en interieurwinkels, bouwmarkten, tuincentra, mediabureaus en keuken- en badkamerzaken die bij DPG Media adverteren. Joost is al meer dan 25 jaar actief in de media- en marketingwereld. Hij heeft gewerkt met zowel traditionele media als digitale kanalen en gelooft daarom sterk in een omnichannel aanpak.
Wat valt je op in het contact met jouw relaties? Waar lopen zij tegenaan en op welke manier help jij hen daarbij?
Joost: “Wat mij opvalt is dat het contact de laatste jaren steeds vluchtiger, sneller en digitaler is geworden. Je ziet dat bij sommige bureaus daarom de persoonlijke touch verloren gaat. Mijn team probeert hier voor te waken. Samen met onze merken denken we actief mee. Bijvoorbeeld als gaat om input voor advertenties, het kiezen van het juiste kanaal of juist geheel nieuwe kansen die zich voordoen in de markt. Onze klanten staan vaak voor diverse uitdagingen, zowel intern als extern. Het leukste van ons werk is om daar per situatie de meest efficiënte en effectieve oplossing voor te bedenken.”
Wat zijn de belangrijkste trends en innovaties in de Home Deco branche? Welke rol spelen jij en DPG Media bij het duiden hiervan?
Joost: “Ik vind dat DPG Media echt een toonaangevende rol speelt in het Nederlandse medialandschap. We zijn innovatief en denken constant vanuit onze partners. We houden daarbij rekening met de steeds veranderende regels en wetgeving.
Neem bijvoorbeeld de aankomende verplichting voor bedrijven om jaarlijks een duurzaamheidsverslag te maken. Dit heeft als doel om greenwashing tegen te gaan. Het moet voorkomen dat een bedrijf zich duurzamer voordoet dan in werkelijkheid het geval is. Dit heeft gevolgen voor het productassortiment en communicatieboodschap van bedrijven.
We informeren onze relaties met regelmaat over de nieuwste ontwikkelingen. Dit helpt hen om hun doelstellingen te realiseren. We zien dat de digitale mogelijkheden steeds sneller doorontwikkelen. Zo zijn we vorig jaar gestart met contextual advertising. Dit heeft geresulteerd in een aantal mooie cases. Deze tonen aan waar wij als DPG Media goed in zijn, namelijk: de juiste consument op het juiste moment in contact brengen met onze partners.
Een ander voorbeeld is het targeten op levensgebeurtenissen. Verhuizen, woningrenovatie of de aankoop van een huis of bedrijfspand zijn cruciale momenten waarop het koopgedrag en de merkvoorkeur bij consumenten veranderen. Wat verder opvalt - en wordt bevestigd uit recent onderzoek - is dat de interesse in nieuwe meubels en woonaccessoires onverminderd hoog blijft.”
Welke advertentievormen zijn op dit moment het meest populair en zie je hierin duidelijke verschillen met andere jaren?
Joost: “De meest populaire producten van het moment zijn onze crossmedia oplossingen. Hiermee vullen adverteerders de gehele customer journey in. Afhankelijk van de doelstellingen van het merk verschilt de focus wat betreft de advertentievorm. In de huidige marketingplannen van veel merken spelen vooral de branded content en contextual advertising in combinatie met data gedreven oplossingen een grote rol.
Het grootste verschil met andere jaren zit hem vooral in de onduidelijkheid en onrust over third party cookies. Je ziet dat iedereen een invulling probeert te geven aan deze ontwikkeling. Ons Datalab en de audiences die wij kunnen aanbieden vanuit het DPG Media netwerk zijn daarin echt van meerwaarde.
Er wordt steeds gerichter ingekocht op bepaalde segmenten doordat deze doelgroepen ook steeds specifieker te vinden zijn op ons netwerk. Daar zit tegelijkertijd wel ook de grootste uitdaging: het up-to-date houden van onze data en met onze content blijven inspireren. Zo blijven we voldoende traffic voor onze partners genereren.”
Wat is jouw advies aan (kleine) adverteerders en marketeers voor 2023?
Joost: “Er heerst een wat voorzichtig sentiment in de woonbranche. Mijn advies is om vertrouwen te houden en te blijven investeren in je eigen merk. Blijf innoveren en zorg dat je altijd zichtbaar bent voor je relevante doelgroep. Laat advertentiecampagnes doorlopen en bezuinig niet te veel op marketingbudgetten. Consumenten hebben misschien wel minder vertrouwen in de economie, maar de bestedingen zijn niet afgenomen en dat biedt mogelijkheden.”