DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Elke branche of categorie wordt beheerd door een team van sales managers, campagne specialisten en performance marketeers. Zij zijn experts die precies weten wat er speelt in hun markt. Daarom halen zij het beste uit hun campagnes. Wij gaan in gesprek met een aantal van deze experts. We vragen hen naar de belangrijkste trends, innovaties en uitdagingen binnen hun branche.
In dit tweede interview gaan we in gesprek met Pim Wisbrun. Hij is senior accountmanager en aanspreekpunt voor adverteerders in de energiebranche. Met de verschillende titels van DPG Media en de mogelijkheden die dat biedt, heeft hij voor vrijwel elke uitdaging een oplossing.
Als er één branche de gemoederen flink bezighoudt is dat wel de energiebranche. Wat merk jij hiervan in het contact met je relaties?
Pim: “Binnen de energiebranche heerst inderdaad veel onzekerheid over de toekomst. De prijzen stegen mede door de oorlog in Oekraïne. Belangrijke vraag was: wat gaat de overheid doen? De energieleveranciers wisten niet wat er ging komen. Vóór de ‘energiecrisis’ ging het bij adverteerders vooral om energiecontracten verkopen. Nu worden campagnes heel anders ingezet en werken merken veel meer aan branding.
Het gaat om merkoverweging creëren, zodat je er als energieleverancier goed op staat wanneer er wel weer gestreden gaat worden om contracten. Ik merk dat adverteerders dat wel willen doen, maar dat voor sommigen die stap groter is dan gedacht. Met mijn team blijven we uitleggen hoe belangrijk het is om te blijven bouwen aan je merk en laten we zien wat het kan opleveren.”
Wat zijn volgens jou de belangrijkste trends en innovaties binnen de energiebranche?
Pim: “Energieleveranciers bieden sinds begin van dit jaar weer vaste contracten aan. De overheid heeft bepaald dat er een overstapboete komt voor consumenten. Dat was al zo voor zakelijke klanten, maar voor consumenten nog niet. Hierdoor krijgen de leveranciers wat meer zekerheid en kunnen ze weer vaste contracten gaan verkopen.
Een andere trend, die al langer zichtbaar is, is de wens om de energietransitie te versnellen. Waar het doel in eerste instantie was om in 2050 CO2-neutraal te zijn, wordt momenteel het streven uitgesproken om in 2035 al zo ver te zijn.”
Welke rol spelen jij en DPG Media bij het duiden van deze innovaties?
Pim: “De innovaties zijn vaak al bekend bij mijn relaties, aangezien zij specialist zijn in hun vakgebied, maar ik neem de actualiteiten en trends ook altijd mee in mijn gesprekken. Ik vind het interessant om te horen hoe zij erover denken. Opvallend genoeg willen alle partners hetzelfde bereiken, maar de wijze waarop ze hun marketingdoelstellingen willen realiseren is altijd anders.”
Welke advertentievormen zijn op dit moment het meest populair?
Pim: “Je ziet dat de energieleveranciers momenteel goed aan hun merk bouwen. Daarom is een product als branded content heel populair. We hebben hier ook al eerder mooie resultaten mee behaald voor bijvoorbeeld Vattenfall en Engie. Met branded content van DPG Brand Studio ontwikkelen we relevante content en halen we maximaal resultaat door de combinatie van slimme media-inzet en storytelling. Op deze manier kunnen merken veel meer vertellen dan bij een display campagne. En dat is nu ook juist waar de consument behoefte aan heeft.
Naast het inzetten van branded content voeren we geleidelijk ook alweer gesprekken om performance formaten in te kopen voor wanneer de markt weer openstaat voor acquisitie. Ik verwacht dat dit vanaf april zal zijn.”
Wat is jouw visie voor de toekomst?
Pim: “Ik hoop vooral dat mijn partners wat meer zekerheid krijgen waardoor ze de rust vinden om een mediaplanning op te zetten die verder gaat dan een aantal weken. Een langdurige campagne helpt namelijk enorm om het vertrouwen in een merk te vergroten. En dat is gezien de dalende koopkracht onder consumenten, met name voor energieleveranciers geen overbodige luxe.”