Succesvol inhaken op populariteit Formule 1
Het is vast niet onopgemerkt gebleven: de Formule 1 is de afgelopen jaren enorm gestegen in populariteit. Uit onderzoek blijkt dat het zelfs de meest gevolgde sport onder vrouwen is. Interessant om op in te haken als adverteerder, maar hoe pak je dat aan? Bekijk de inzichten en lees het advies van Arjan Koopman, commercieel manager van NU.nl en ADR Nieuwsmedia.
De opkomst van de Formule 1
Jarenlang domineerde voetbal de Nederlandse sport. Maar de opkomst van Max Verstappen, een Grand Prix in Zandvoort en een eigen Netflix serie hebben ervoor gezorgd dat Formule 1 enorm in populariteit is gestegen. De F1 trok het afgelopen jaar maar liefst 81% meer Nederlandse tv-kijkers dan in 2020 (bron: NU.nl). Hoewel voetbal bij mannen nog steeds de nr 1 gevolgde sport is (gevolgd door F1), is onder vrouwen de Formule 1 zelfs de meest gevolgde sport!
Sport en media
TV wordt in combinatie met nieuwsmerken het meest gebruikt om op de hoogte te blijven van het laatste sportnieuws. TV vooral om sport live te kijken, nieuwsmerken (site, app en dagblad) voor analyses, samenvattingen en live updates. Dit doen Nederlanders heel intensief: de helft gebruikt nieuwssites, apps en dagbladen op dagelijkse basis om hun favoriete sport(en) te volgen.
We vroegen Arjan Koopman, Commercieel Manager ADR en NU.nl bij DPG Media hoe hij tegen de resultaten uit het sportonderzoek aankijkt.
Arjan, hoe duid jij de resultaten van het sportonderzoek?
“Sport is voor veel Nederlanders de belangrijkste bijzaak in het leven. Onze nieuwsmerken zoals NU.nl en AD spelen hierin een grote rol: hierop bieden we redactionele artikelen, liveblogs, videobeelden, video series en podcasts over o.a. voetbal, wielrennen en Formule 1.
Verder is DPG Media eind maart een samenwerking met Viaplay aangegaan waarbij de samenvattingen, clips en reacties van F1 bij AD.nl én NU.nl te zien zijn. Als bezoeker hoef je dus echt niets meer te missen. Met de toevoeging van de samenvatting van de Formule 1 zitten de bezoekers van AD.nl en NU.nl duidelijk op pole position. En voor adverteerders natuurlijk super interessant om de sportliefhebbers via deze platformen te kunnen bereiken.”
Als we vooruit kijken naar komende sportzomer, waar kijk je vanuit professioneel oogpunt het meest naar uit?
“Ook 2022 is weer een waanzinnig sportjaar. Oranje momenten om naar uit te kijken zijn het EK vrouwen (6- 31 juli), de start van de Vuelta in Utrecht en Breda (19-21 augustus), de tweede editie van de GP van Zandvoort (2-4 september) en natuurlijk het WK voetbal dat 21 november start. Er zijn bij de nieuwsmerken voldoende mogelijkheden om in- of aan te haken op deze oranje momenten. Deze campagnes zijn vaak impactvol en succesvol.”
In het onderzoek zien we ook terug dat inhaken rondom sport events enorm wordt gewaardeerd. Wat is jouw visie hierop?
“Slimme inhakers worden op social media gemiddeld drie keer zo veel gedeeld als niet-inhakers. Wanneer je deze social media uitingen doorvertaald naar de nieuwsmerken, realiseren ze meer bereik en komt de boodschap beter over. Ook de krant is dé plek voor een effectieve inhaker.
Een goede voorbereiding is essentieel voor een inhaak strategie. Wanneer merkwaarden en tone-of-voice goed geborgd zijn, kunnen creatieven binnen dat kader alles uit de ultieme inhaker halen. Kijk hierbij ook goed naar inhaak experts zoals Albert Heijn, HEMA of Heineken. Zij weten iedere keer weer te verrassen, zonder daarbij de merkwaardes uit het oog te verliezen.”