Voorafgaand aan de Oktober Woonmaand duiken we dieper in de interesse voor woninginrichting. Het is duidelijk dat deze interesse onder Nederlandse consumenten onverminderd groot is: maar liefst 94% van de 18-65 jarigen toont hier belangstelling voor. Tegelijkertijd is bekend dat duurdere items zoals meubels minder snel worden aangeschaft wanneer het economisch klimaat onzeker is. Hoe gaan Nederlanders om met deze uitdagende tijden wat betreft het aanschaffen van nieuwe meubels? En hoe kunnen woonmerken hier op een effectieve manier op inspelen? Deze vragen worden beantwoord in het nieuwste woononderzoek. We onderzoeken hoe consumenten navigeren door deze wisselende omstandigheden en hoe merken kunnen inspelen op de behoeften van hun publiek. Ontdek strategieën om succesvol te opereren in een veranderende markt en een sterke band op te bouwen met je doelgroep, zelfs in tijden van onzekerheid.
Helft van Nederlanders is afwachtend bij aankoop
Wanneer de economie verandert, worden duurdere spullen die we voor de lange termijn kopen minder snel aangeschaft (bron: CBS/ RTL Nieuws). Dit zien we ook terug in de resultaten van het recente woononderzoek: een gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als issue bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Waar vorig jaar nog een derde (33%) aangaf hier tegenaan te lopen, is dit in februari 2023 opgelopen tot 39%. Ruim tweederde van de ondervraagden is kritisch op de prijs van woonaccessoires en meubels. Door de grote prijsstijgingen geeft de helft van de Nederlanders zelfs aan te wachten met het kopen van meubels. In deze economisch uitdagende tijden zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven.
Relevant blijven als woonmerk
Maar hoe blijf je als (woon)merk relevant in magere tijden? Uit SWOCC onderzoek blijkt dat merken tijdens een recessie vooral no-nonsense moeten zijn en een goede gepercipieerde prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben. Keuzecriteria van consumenten blijken enigszins te verschuiven naar de functionele eigenschappen van merken: men is meer gefocust op de prestaties van het product en hecht minder belang aan het uiterlijk.
Blijven inzetten van marketing loont
Marketing helpt om de voordelen van een woonmerk te communiceren, zoals kwaliteit, duurzaamheid, comfort of stijl. Dit kan potentiële klanten overtuigen om te investeren in hoogwaardige meubels die langer meegaan en uiteindelijk kosten besparen op de lange termijn. Bovendien helpt adverteren om de waarde van een woonmerk te vergroten. Door op te vallen tussen concurrenten en potentiële klanten te laten zien wat het merk uniek maakt. Hierdoor neemt het merk in waarde toe. Bovendien moedigt het klanten aan om terug te keren voor toekomstige aankopen.
Kortom, adverteren blijft juist belangrijk, zeker in lastige tijden!
Download hier de infographic van het onderzoek
Werkt de download op je mobiele telefoon niet? Open dan de website in je browser.
Download hier de uitgebreide onderzoekresultaten
Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Wonen 2023? Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt de uitgebreide onderzoeksresultaten per mail.
Zo ontdek je of consumenten trouw zijn aan bepaalde woonmerken en of ze open staan voor nieuwe producten. Ook gaan we dieper in op inspiratiebronnen en keuzeaspecten bij woonaccessoires. Bovendien vind je er uitsplitsingen op geslacht, leeftijd en gezinssituatie.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar. Een groot deel van de vragen is in 2018, 2021 en 2022 ook gesteld waardoor een vergelijking mogelijk is tussen deze vier jaren.