Shutterstock 1323798863

Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto


Grow redactie 13 jun. 2024

Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto

38% van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen. Waar letten zij op bij het doen van deze aankoop en wat nemen zij in overweging? Hoe is het rijgedrag veranderd en wanneer laten we de auto staan en nemen we vaker de fiets? Samen met Panel Inzicht hebben we onderzoek gedaan naar het mobiliteitsgedrag van de Nederlandse consument. Benieuwd naar de resultaten? Lees snel verder en download onderaan dit artikel de infographic van het onderzoek.

Bekijk de infographic

Benieuwd naar de inzichten uit het mobiliteitsonderzoek 2024 van DPG Media? Bekijk de infographic onderaan het artikel.

Voorkeuren vervoermiddel

In vergelijking met 2023 is 60% van de Nederlanders minder gaan autorijden. De meeste mensen geven hiervoor als reden de inflatie en hoge benzineprijzen. Daarnaast proberen zij fit te blijven en aan hun gezondheid te werken door minder de auto te nemen. 21% neemt bijvoorbeeld de fiets naar werk. Voor de meeste gelegenheden zoals boodschappen doen, op visite gaan en winkelen in de stad is de auto nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Als het gaat om vakantie of een weekendje weg, verkiest 48% van de mensen de auto boven het vliegtuig om op vakantiebestemming te komen.

Overwegingen in het aankoopproces

Komend jaar is 38% van plan om een nieuwe auto te leasen of te kopen. De helft van de ondervraagden rijdt nu in een tweedehands auto, waarvan 39% bij hun nieuwe aankoop ook een tweedehands auto zal kopen. Meer mensen (22%)  gaan over op een zakelijke of private lease auto. Daarnaast rijdt 27% in een nieuwe auto. De meeste mensen overwegen bij het kopen van een andere auto een benzine of hybride auto. 50% van de mensen geeft aan wel een elektrische auto te willen, maar dat dit financieel niet mogelijk is.  

 

Oriëntatie/aankoopproces

Van de ondervraagden weet 60% heel goed wat ze willen, als het aankomt op het kiezen van een nieuwe auto. Het proces van oriëntatie tot aankoop duurt bij 29% enkele maanden en 20% geeft aan dat dit een maand is. Dit proces is vergeleken met 2022 minder lang geworden. Dit komt in het onderzoek naar de customer journey bij de aankoop van een auto naar voren. Hier deden de gemiddelde autokopers een jaar (27%)  of drie tot zes maanden (24%) over hun aankoop. Als er eenmaal besloten is om een andere auto te kopen is deze vaak (55%) binnen twee maanden gekocht.

Tijdens het oriëntatie/aankoopproces verzamelt 66% voor de aankoop veel informatie. De meeste mensen twijfelen over het merk/type auto. 37% van de mensen zijn trouw aan een bepaald automerk. Zo kiest 40% van de mannen tussen de 35-65 standaard voor één van de traditionele merken, zoals Volvo, Skoda en BMW. Vooral de jongeren doelgroep staat open voor nieuwe automerken zoals BYD, Lynk&Co, Nio en Polestar. Bij het verzamelen van informatie bezoeken de meeste mensen (46%) een dealer/showroom.

Download alle onderzoeksresultaten

Ben je benieuwd naar alle resultaten uit het onderzoek? Download dan de uitgebreide infographic door het formulier hieronder in te vullen. Je ontvangt de resultaten direct in je mail.

Grow redactie

72 artikelen