Het beslissingsproces rondom boodschappen
Onlangs heeft Panel Inzicht het beslis- en aankoopproces van dagelijkse aankopen onderzocht. Wat blijkt? Boodschappen doen verandert op veel vlakken, maar het traditionele rolpatroon blijft.
Boodschappenlijstje
Het is aan te raden om ‘vroeg in de funnel’ aanwezig te zijn als FMCG merk. Consumenten bedenken namelijk van te voren wat ze gaan kopen (92% gebruikt wel eens een boodschappenlijstje, bijna de helft doet dit altijd).
Het boodschappenlijstje wordt voornamelijk gaandeweg opgesteld. Vrouwen hebben de grootste invloed op dit lijstje. Als er kinderen binnen het gezin zijn, hebben die ook een stem én hoe ouder ze worden hoe groter hun invloed.
Ook aanbiedingen blijven nog steeds een belangrijke rol spelen: bij meer dan de helft van de gezinnen beïnvloeden de aanbiedingen wat men eet.
Traditionele rolverdeling
De rolverdeling bij boodschappen is nog vrij traditioneel: naast dat vrouwen dus de grootste invloed hebben op het boodschappenlijstje, hebben vrouwen ook het grootste aandeel in het doen van boodschappen én in de beslissing over welke producten gekocht worden.
De opkomst van de online supermarkt
De online supermarkt is bezig met een opmars: in 2020 maakt 28% wel eens gebruik hiervan, in 2021 is dit al gestegen naar 34%. De online supermarkt is vooral bij jongeren populair: 53% doet hier wel eens boodschappen. Ten opzichte van 2020 gaat men steeds vaker naar winkels buiten de supermarkt om (zoals bv speciaalzaken, markten en delicatessenzaken).
De rol van reclamefolders
(Online) reclamefolders spelen zowel in de inspiratie (20% gebruikt online folder) - als oriëntatiefase (26%) een belangrijke rol. Naast de folders gebruiken jongeren relatief vaak specifieke apps voor korting of acties als oriëntatiebron.