Multimediale inzet voor Jumbo laat heel Nederland juichen
Of er nu een EK of WK om de hoek staat, het oranjegevoel is voor supermarkten altijd een belangrijke actuele aanleiding om campagne te voeren. En na zeven jaar wachten, inclusief een sport-arm (en helaas corona-rijk) 2020 wil Jumbo in 2021 maximaal profiteren van deze commercieel aantrekkelijke periode. De opdracht was dan ook: hoe brengen we deze sportzomer heel Nederland in beweging en wordt Jumbo top-of-mind, te midden van het mediageweld van heel veel merken?
Jumbo als supporter van de fans
Waar andere merken de sport sponsoren, werpt Jumbo zich op als supporter van de fans. Want de allerbeste fans ter wereld snakken na zeven jaar zonder EK of WK én een lockdown naar de sportzomer. En die fans kunnen wel wat support gebruiken. Met Snollebollekes als aanvoerder, een speciale versie van het ultieme juichlied ‘Links Rechts’ als wapen én de juichcape als heldentenue worden de superfans in de zomer van 2021 middels een creatieve multimediale campagne in beweging gebracht.
Impactvolle multimediale kick off
De campagne is groots afgetrapt via verschillende kanalen van DPG Media. In het AD, zeven regionale dagbladen (waaronder Tubantia en Brabants Dagblad), Volkskrant, Trouw en het Parool zijn paginagrote advertenties geplaatst om de spaaractie voor de juichcape onder de aandacht te brengen. Dit gebeurde ook online via een niet te missen HPTO op NU.nl en ADR.
Na deze impactvolle kickoff zijn opnieuw 1/1 advertenties ingezet in de dagbladen en een vervolg HPTO op NU.nl en ADR. De digitale campagne is verder uitgebreid met Xtra Social, Native Posts en inzet van Brand Stories.
Online branded content middels EK formats
In de volgende fase van de campagne is via AD.nl branded content ingezet middels drie EK formats: de Jumbo superfan quiz waarin de kennis over Oranje centraal staat, een videoserie over de superfans van Oranje en een videoserie waarin men op zoek gaat naar dé Oranjestraat van Nederland. Samen met Qmusic zorgden we verder dat heel Nederland klaar was voor het EK met de Oranje Opfriscursus waarbij luisteraars kans maakten op het Jumbo superfan pakket.
Daarnaast zijn via onze partner RTL/ AD Alliance verschillende TV spots ingezet. Door deze brede multimediale inzet is Jumbo direct herkenbaar als hét merk van de Oranjefans.
Fans krijgen plekje in campagne
De superfans die de juichcape aan hebben, worden vervolgens weer gebruikt in nieuwe campagne uitingen. Deze zijn uitvergroot in een speciale versie van de TV spot, op abri’s en via de eigen social kanalen van Jumbo. Deze social posts zijn vervolgens ook weer doorgeplaatst via Xtra Social en Brand Stories van DPG Media.
Heel Nederland in beweging
De resultaten van de campagne zijn uitstekend en er zijn miljoenen Nederlanders via de kanalen van DPG Media bereikt:
- Via de printinzet in de dagbladen zijn beide keren ruim 3,9 miljoen lezers bereikt
- De HPTO’s hebben ieder ruim 15 miljoen impressies gerealiseerd. De clickouts lagen ruim 40% hoger dan de benchmark.
- Via de native posts en Xtra Social zijn bij elkaar ruim 20 miljoen impressies uitgeleverd. De brand stories laten een uitstekende performance zien met 10,8 miljoen impressies en een CTR die ruim vier keer hoger ligt dan de benchmark.
- De EK formats op AD brachten heel Nederland in beweging: voor de Oranjestraat van Nederland zijn 102.000 videostarts geweest en 105.000 landingen op de content wall van de Oranjestraat verkiezing. De Jumbo superfan Quiz op AD.nl realiseerde rum 78.000 pageviews.
- De actieweek op radiozender Qmusic heeft ruim 2,9 miljoen mensen bereikt en de banner op de site (waarbij mensen zich konden aanmelden voor de quiz) laat een CTR zien die ruim zes keer hoger ligt dan de benchmark.
De impact van de campagne wordt nog eens extra onder de aandacht gebracht via de grote PR rondom de campagne, oa door een item in prime time tv programma RTL Boulevard. En dan was er ook nog onverwachte aandacht vanuit de pers: omdat Jumbo geen officiële sponsor van de KNVB is, hebben zij Jumbo gevraagd de commercial te stoppen of aan te passen. Dit relletje leidde tot veel redactionele aandacht in alle media. Op AD.nl zien we terug dat op twee dagen artikelen over de juichcape campagne zelfs in de top 15 van best gelezen artikelen staan.
Award winnende campagne leidt tot vervolg
De creatieve multimediale en succesvolle campagne is door Blauw research uitgeroepen tot de beste Euro 2020 campagne in Nederland! Vooral op vermakelijkheid, stopping power (trekt de aandacht tot het einde) én activatie scoort de campagne zeer goed.
Daarnaast is de campagne ook nog eens beloond met een prestigieuze SAN accent (categorie retail). De SAN accent is dé vakjaarprijs van, voor en door adverteerders. Een resultaat om heel trots op te zijn en dat smaakt naar meer:
"De samenwerking laat zien dat een multimediale inzet loont. We zijn zeer tevreden over de grote impact die de campagne via DPG Media heeft gerealiseerd en dit smaakt absoluut naar meer! Op naar het komende WK!" - Jumbo.
Klantverantwoordelijken DPG Media
Accountmanager: Ruben de Wolf
Accountmanager bureau: Jordi van Zaal
Commercieel manager nieuwsmerken: Arjan Koopman