Donald Duck Duikt In Digitale Wereld Op Safer Internet Day

Donald Duck duikt in digitale wereld op Safer Internet Day


19 okt. 2022

Donald Duck duikt in digitale wereld op Safer Internet Day

De digitale wereld is een onlosmakelijk onderdeel van ons leven geworden. Met name voor kinderen en jongeren is het belangrijk dat zij zich veilig en verantwoord in de digitale wereld kunnen bewegen. Op Safer Internet Day wordt aandacht gevraagd voor veilig internetgebruik door iedereen, maar met name door kinderen en jongeren. Donald Duck staat, in samenwerking met The S-Unit en ECP/veiliginternetten.nl bij Safer Internet Day stil met een speciale bijlage die verscheen bij Donald Duck Weekblad. In deze speciale DigiDuck worden kinderen op een speelse manier gewaarschuwd voor cybercrime en krijgen zij tips om zich op internet te beschermen én goed te gedragen.

Veilig en verantwoord bewegen in de digitale wereld 

De Safer Internet Day is een jaarlijks terugkerende dag waarop in meer dan 100 landen veilig internetgebruik centraal staat. De Safer Internet Day is een initiatief van de Europese Commissie.

Het is belangrijk dat met name kinderen zich veilig en verantwoord in de digitale wereld kunnen bewegen. Dat is niet vanzelfsprekend, want soms komen ze op websites met inhoud waar ze nog niet aan toe zijn of kopen ze onbedoeld een dienst of product. Ook cyberpesten komt regelmatig voor. Om kinderen hiertegen te wapenen is het nodig om hen (en hun ouders) steeds opnieuw duidelijk te maken wat er mis kan gaan, wat zij ertegen kunnen doen en hoe ze apparaten kunnen beveiligen en op een veilige manier gebruiken.

Speels leren over digiveiligheid en digivaardigheid

Dit leidde tot een speciale uitgave over digiveiligheid en digivaardigheid ‘Donald Duck duikt in de digitale wereld’ die rond de 19e Safer Internet Day (8 februari 2022) is gelanceerd. In deze speciale Donald Duck vinden kinderen (en hun ouders) veel tips om zich veilig en sociaal te gedragen op internet en social media. Daarnaast worden kinderen op een speelse manier gewaarschuwd voor cybercrime: waar moet je online op letten? Hoe weet je of je computer gehackt is en wat moet je dan doen? En maakt het echt verschil als je een wachtwoord van 15 tekens hebt? Deze onderwerpen komen in deze speciale uitgave van Donald Duck op een laagdrempelige manier aan bod. 

Krachten gebundeld met verschillende partners

Het is niet de eerste keer dat Donald Duck een speciale editie rond dit onderwerp uitbrengt. Zeven jaar geleden verscheen er ook een editie over internetveiligheid in samenwerking met ECP/veiliginternetten.nl. Donald Duck werd nu benaderd door The S-Unit (een IT security bedrijf dat zich richt op het in kaart brengen van kwetsbaarheden in organisaties) voor een 2.0 versie van de DigiDuck. Omdat dit thema bij meerdere partijen op de agenda staat, is weer contact opgenomen met ECP/veiliginternetten.nl (een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en het Nationaal Cyber Security Centrum) om te kijken of het mogelijk was om gezamenlijk een nieuwe versie van de DigiDuck te maken. Mede met hulp van sponsors Cisco en Cubics is de financiering van deze speciale Donald Duck in korte tijd rondgekomen. De sponsors kregen een plekje in de nieuwe DigiDuck middels op maat gemaakte content.

Visual Cisco                                                          Visual Cubics

                       

Er is gekozen voor een klein formaat Donald Duck met 24 pagina’s, die mee is gegaan in de hele oplage van Donald Duck. Deze kwam bij circa 200.000 huishoudens terecht en er zijn 50.000 exemplaren doorgedrukt, waarmee extra zichtbaarheid is gecreëerd. De speciale bijlage is via partners van het Safer Internet Centre (organisator van Safer Internet Day) en via bibliotheken verspreid onder zoveel mogelijk kinderen. 

Plezier én leren met Donald Duck 

Donald Duck vormt een uitstekende match met de doelstelling van de campagne. Het blad waarin het plezier altijd voorop staat en ‘leren’ een natuurlijk gevolg is, sluit naadloos aan bij het doel van deze campagne. Donald Duck is als geen ander merk in staat om kinderen én ouders op een aansprekende manier te bereiken: door de unieke vorm van storytelling kan Donald Duck dit soort thema’s op een laagdrempelige en vrolijke manier onder de aandacht brengen van een brede doelgroep. Deze reactie krijgen wij ook terug van de betrokken partijen:

“Nog steeds, 8 maanden verder, krijgen we iedere dag de vraag of men deze Donald Duck mag hebben of desnoods mag kopen.” - Linda van Ruth, Manager Sales bij The S-Unit

Klantverantwoordelijke DPG Media

Commercieel Manager kids & teens: Leonore Tilleman