Keukenconcurrentheader

KeukenConcurrent behaalt brand uplift dankzij Ad Manager


14 aug. 2024

KeukenConcurrent behaalt 24% brand uplift dankzij effectief gebruik van Ad Manager en Datalab

KeukenConcurrent heeft met succes een brand uplift van 24% gerealiseerd door de innovatieve inzet van Ad Manager en Datalab tijdens hun 'Costa del Voordeel'-campagne. De uitdaging lag in het behouden van merkzichtbaarheid tijdens de zomervakantie, traditioneel een rustige periode voor keukenaankopen. Door gerichte targeting en optimalisatie konden ze niet alleen hun zichtbaarheid versterken, maar ook de action intent met 8,6% verhogen. Met deze resultaten toont KeukenConcurrent aan dat een strategische benadering met behulp van selfserviceplatformen aanzienlijke merkvoordelen kan opleveren. Benieuwd naar de details achter deze succesvolle aanpak? Lees verder om te ontdekken hoe zij hun doelen hebben overtroffen.

De uitdaging

Costa del Voordeel: Zomerkorting voor klanten en een versterking van het merk voor KeukenConcurrent

KeukenConcurrent is al meer dan 25 jaar actief in de Nederlandse keukenmarkt en met meer dan 400 verkochte en gemonteerde keukens per week, zijn zij één van de grootste keukenzaken van Nederland. KeukenConcurrent positioneert zich als prijsvechter in de markt, met keukens tegen zeer scherpe prijzen zonder in te leveren op kwaliteit. In het algemeen is de zomer voor KeukenConcurrent altijd een mindere periode: mensen zijn vaak meer bezig met het plannen van een vakantie dan met het kopen van een nieuwe keuken. Om deze reden heeft KeukenConcurrent het concept 'Costa del Voordeel' ontwikkeld. Het doel? Zichtbaar blijven, juist tijdens de zomervakantie, en tegelijkertijd bijdragen aan de omzetdoelstellingen, wetende dat de omzet in de zomer over het algemeen wat lager ligt.

Voor de campagne zijn de selfserviceplatformen Datalab en Ad Manager ingezet, waardoor KeukenConcurrent zelf de controle had over targeting en optimalisatie van de campagne. Benieuwd hoe deze gecombineerde aanpak leidt tot een mooie stijging van de merk KPI's met maar liefst 24%? Lees dan vooral verder!


De oplossing

Zichtbaarheid en conversie

De focus van de campagne was tweeledig: enerzijds was het een brandingcampagne om zichtbaarheid te behouden gedurende de zomerperiode. Het benoemen van het 'Costa del Voordeel' en het inspelen op de zomer waren essentieel om deze brug te slaan. Daarnaast was het voor KeukenConcurrent ook belangrijk dat de campagne bijdraagt aan (sub)conversies, zoals magazineaanvragen, het doen van een online 3D Planner, online budgetplanner of het maken van een afspraak in één van de 45 winkels.

De campagne is door KeukenConcurrent opgezet in Ad Manager van DPG Media. Ad Manager is een self service tool, waarin marketeers op een snelle en effectieve wijze zelf digitale advertentiecampagnes kunnen opzetten, beheren en optimaliseren binnen het digitale netwerk van DPG Media. Voor de campagne is een extra targeting toegevoegd aan de primaire doelgroep 25-64 jaar: mensen met een laag tot midden inkomen én met interesse in een nieuwe keuken. Door het combineren van demografische gegevens, zoals leeftijd, met specifieke interesses kon KeukenConcurrent gerichte advertenties maken die de juiste doelgroep aanspraken. Voor deze aanpak is gebruikgemaakt van first-party datasets van DPG Media, verkregen via Datalab. Datalab van DPG Media is een self-service dataplatform waarmee adverteerders gepersonaliseerde segmenten kunnen opbouwen, beheren en optimaliseren.

Het resultaat

Brand uplift van 24,1%

Door het inzetten van het self service platform Ad Manager kreeg KeukenConcurrent zelf de kans om de campagne in te richten en te optimaliseren, wat resulteerde in direct zichtbare effecten van de aanpassingen. Dit leidde tot betere resultaten en gaf KeukenConcurrent op elk moment van de dag inzicht in de effectiviteit van de campagne. 

Om het effect van de campagne op het merk te meten is gebruikgemaakt van Brandfacts. De campagne realiseerde in totaal een brand uplift van maar liefst 24,1%, waarvan 8,6% gerelateerd was aan action intent (de intentie of bereidheid om een specifieke actie te ondernemen, in dit geval het bezoeken van één van de filialen). In vergelijking met de benchmark (DPG Media breed), waarbij de action intent gemiddeld 1,6% is en de totale uplift 9,6% overtreft de campagne duidelijk de verwachtingen en toont aan dat de gecombineerde aanpak echt vruchten afwerpt. 

Naast de uitmuntende brand lift resultaten, behaalde KeukenConcurrent een CTR met de Seamless Carousel van 0.67%, wat ruim vier keer zo hoog lag als de CTR van standaard IAB formaten. Ook de engagement op de landingspagina overtrof met 40% ruim de gemiddelde campagne benchmark van KeukenConcurrent.

De positieve resultaten hebben KeukenConcurrent overtuigd om deze strategie voort te zetten en te implementeren in toekomstige campagnes voor niet alleen KeukenConcurrent, maar ook voor andere merken binnen hun portefeuille, zoals Keuken Kampioen en Brugman.

 

"Het was de eerste keer dat wij een campagne volledig hebben ingericht met Ad Manager, erg mooi om te zien dat wij zulke mooie resultaten behalen. Dit belooft veel goeds voor de volgende campagnes die wij gaan lanceren!"

- Tom van Abeelen Brandmanager KeukenConcurrent


Deze campagne is te danken aan

  • Thijmen Maas, Online advertising specialist De Mandemakers Groep
  • Tom van Abeelen, Brandmanager KeukenConcurrent
  • Fiona Fleur, Programmatic Demand manager DPG Media
  • Ingrid Holgerson, Programmatic & Platform Success Manager DPG Media

Download hier het onderzoeksrapport Wonen 2024

Benieuwd naar inzichten uit ons Onderzoek Wonen 2024 met PanelInzicht? Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt het uitgebreide onderzoeksrapport per mail.

Zo ontdek je of consumenten trouw zijn aan bepaalde woonmerken en of ze open staan voor nieuwe producten. Ook gaan we diep in op inspiratiebronnen en keuzeaspecten bij woonaccessoires en brengen we het mediagedrag van de woonliefhebber in kaart.