KeukenConcurrent behaalt 24% brand uplift dankzij effectief gebruik van Ad Manager en Datalab
KeukenConcurrent heeft met succes een brand uplift van 24% gerealiseerd door de innovatieve inzet van Ad Manager en Datalab tijdens hun 'Costa del Voordeel'-campagne. De uitdaging lag in het behouden van merkzichtbaarheid tijdens de zomervakantie, traditioneel een rustige periode voor keukenaankopen. Door gerichte targeting en optimalisatie konden ze niet alleen hun zichtbaarheid versterken, maar ook de action intent met 8,6% verhogen. Met deze resultaten toont KeukenConcurrent aan dat een strategische benadering met behulp van selfserviceplatformen aanzienlijke merkvoordelen kan opleveren. Benieuwd naar de details achter deze succesvolle aanpak? Lees verder om te ontdekken hoe zij hun doelen hebben overtroffen.
De uitdaging
Costa del Voordeel: Zomerkorting voor klanten en een versterking van het merk voor KeukenConcurrent
KeukenConcurrent is al meer dan 25 jaar actief in de Nederlandse keukenmarkt en met meer dan 400 verkochte en gemonteerde keukens per week, zijn zij één van de grootste keukenzaken van Nederland. KeukenConcurrent positioneert zich als prijsvechter in de markt, met keukens tegen zeer scherpe prijzen zonder in te leveren op kwaliteit. In het algemeen is de zomer voor KeukenConcurrent altijd een mindere periode: mensen zijn vaak meer bezig met het plannen van een vakantie dan met het kopen van een nieuwe keuken. Om deze reden heeft KeukenConcurrent het concept 'Costa del Voordeel' ontwikkeld. Het doel? Zichtbaar blijven, juist tijdens de zomervakantie, en tegelijkertijd bijdragen aan de omzetdoelstellingen, wetende dat de omzet in de zomer over het algemeen wat lager ligt.
Voor de campagne zijn de selfserviceplatformen Datalab en Ad Manager ingezet, waardoor KeukenConcurrent zelf de controle had over targeting en optimalisatie van de campagne. Benieuwd hoe deze gecombineerde aanpak leidt tot een mooie stijging van de merk KPI's met maar liefst 24%? Lees dan vooral verder!
De oplossing
Zichtbaarheid en conversie
De focus van de campagne was tweeledig: enerzijds was het een brandingcampagne om zichtbaarheid te behouden gedurende de zomerperiode. Het benoemen van het 'Costa del Voordeel' en het inspelen op de zomer waren essentieel om deze brug te slaan. Daarnaast was het voor KeukenConcurrent ook belangrijk dat de campagne bijdraagt aan (sub)conversies, zoals magazineaanvragen, het doen van een online 3D Planner, online budgetplanner of het maken van een afspraak in één van de 45 winkels.
De campagne is door KeukenConcurrent opgezet in Ad Manager van DPG Media. Ad Manager is een self service tool, waarin marketeers op een snelle en effectieve wijze zelf digitale advertentiecampagnes kunnen opzetten, beheren en optimaliseren binnen het digitale netwerk van DPG Media. Voor de campagne is een extra targeting toegevoegd aan de primaire doelgroep 25-64 jaar: mensen met een laag tot midden inkomen én met interesse in een nieuwe keuken. Door het combineren van demografische gegevens, zoals leeftijd, met specifieke interesses kon KeukenConcurrent gerichte advertenties maken die de juiste doelgroep aanspraken. Voor deze aanpak is gebruikgemaakt van first-party datasets van DPG Media, verkregen via Datalab. Datalab van DPG Media is een self-service dataplatform waarmee adverteerders gepersonaliseerde segmenten kunnen opbouwen, beheren en optimaliseren.