2 miljoen kilometers in automodus dankzij crossmediale campagne Interpolis
Het gebruik van mobiele telefoons in de auto, is helaas nog steeds een groot maatschappelijk probleem. Om automobilisten te helpen hun mobiele telefoon niet te gebruiken, ontwikkelde Interpolis de Automodus app. Met de automodus app rijd je niet alleen veiliger, maar zamel je met iedere gereden kilometer ook nog eens geld in voor een veiliger verkeer. Om Nederland te bewegen die app ook te gebruiken en mobielvrij te rijden, schakelde Interpolis voor het tweede jaar op rij de hulp in van DPG media, met haar nieuwsmerken en Qmusic, in. En gezien de wens om dit jaar nog meer bereik en impact te realiseren werd ook strategisch partner RTL hierbij betrokken.
De mobielvrije auto
Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom ontwikkelden we de mobielvrije auto, waarin Qmusic deejays Mattie en Marieke luisteraars naar een voor hun bijzondere bestemming brachten. In automodus natuurlijk. Want als je niet wordt afgeleid, kun je focussen op wat echt belangrijk is, zoals een goed gesprek over persoonlijke, vaak confronterende ervaringen met gebruik van telefoons in het verkeer.
En speciaal voor RTL Boulevard werd van bovenstaande videoserie een spin-off gecreëerd: “Mattie rijdt voor…” waarin Mattie bekende Nederlanders naar hun bestemming reed.
De nieuwsmedia van ADR zorgden, naast de verspreiding van bovengenoemde content, voor de nodige context en verdieping rond het onderwerp.
Enorm bereik met verschillende titels
De combinatie van ADR nieuwsmedia, Qmusic en RTL samen zorgen voor een enorm dagelijks bereik met de juiste balans van autoriteit en entertainment.
Zo zorgden we met Mattie en Marieke voor relevantie door hun vaste publiek tijdens ochtendspits bij de campagne te betrekken, door te bellen met luisteraars met een bijzonder verhaal. Van 3 persoonlijke verhalen werd een videoserie gemaakt, die via de digitale kanalen van Qmusic, en via de digitale kanalen van ADR nieuwsmedia werden gedistribueerd.
De videoserie “Mattie rijdt voor…” was te zien in RTL Boulevard, via de diverse digitale kanalen van RTL en werd, gezamenlijk met de video’s van Qmusic aangeboden in de dedicated video-omgeving binnen ADR nieuwsmedia.
Passend bij het karakter van nieuwsmedia werd in de magazines en op de nieuwssites van AD en de 7 regionale nieuwsmerken verdiepende content gepubliceerd over het belang van mobielvrij rijden, en over de burgerinitiatieven ter bevordering van de verkeersveiligheid, waarvoor met gebruik van de Automodus app geld kon worden gespaard.
Tijd en herhaling
Kortom: een crossmediale campagne met de juiste balans tussen entertainment en emotie, gebracht door mensen en merken met invloed op hun kijkers, lezers en luisteraars. Zorgvuldig afgestemd op de geplande ATL campagne, waardoor de doelgroep over een langere periode vaker werd bereikt. Want gedragsverandering heeft tijd en herhaling nodig.
2 miljoen km in automodus
- Significante stijging bekendheid Automodus App (van 35% naar 41%)
- 37.992 app downloads
- Nederland reed meer dan 2 miljoen kilometers in automodus
- € 50.000,- werd gespaard voor een initiatief ter bevordering van de Nederlandse verkeersveiligheid