Digitale folder voor Intertoys leidt tot hoge conversieratio
Het bereik van fysieke folders neemt de laatste jaren af, mede door de opkomst van de Ja-Ja sticker in diverse regio’s en (grote) steden. Consumenten verschuiven daarnaast steeds meer naar andere kanalen om op de hoogte blijven van actuele acties en aanbiedingen van hun favoriete retailers. Intertoys, de grootste keten van speelgoedwinkels in Nederland, wil hun doelgroep graag optimaal én op een duurzame manier (blijven) bereiken. Maar hoe breng je dat in de praktijk? Het inzetten van digitale folders via Reclamefolder.nl bleek een groot succes voor de speelgoedketen! Benieuwd? Lees snel verder voor hun aanpak en resultaten.
Duurzaamheid én bereik belangrijke overwegingen voor digitale folder
Op regelmatige basis de papieren folder van Intertoys verspreiden past niet meer bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de speelgoedketen. De fysieke Intertoys folders worden dan ook niet meer gedrukt, maar digitaal gedistribueerd. Het jaarlijkse Sinterklaas speelboek vormt hier de enige uitzondering op.
Niet alleen de duurzaamheidsdoelstellingen van Intertoys zorgen ervoor dat consumenten veel minder de papieren folders op de deurmat krijgen, ook de Ja-ja sticker speelt daar een rol in. De Ja-Ja sticker betekent dat de consument actief moet aangeven dat men nog ongeadresseerde folders wilt ontvangen. Brievenbussen zonder Ja-Ja sticker ontvangen standaard geen ongeadresseerde reclamefolders meer, waar ze dit voorheen wel ontvingen.
Daarnaast ziet Intertoys de effectiviteit van de fysieke folder teruglopen. Reden te meer om de digitale folder strategie verder te ontwikkelen.
Digitale folder strategie
Voor het opzetten van deze digitale strategie is Intertoys gericht op zoek gegaan naar een sterke en deskundige partner die hen hierbij kon helpen. Deze partner vonden zij in Reclamefolder.nl. Reclamefolder.nl is het grootste online voordeelplatform van Nederland waar alle reclamefolders van Nederland op terug te vinden zijn. Het platform bereikt consumenten met een koopintentie en bereikt per maand 1,7 miljoen unieke bezoekers (via web en app).
Zichtbaar tijdens piekmomenten
De folders van Intertoys zijn geplaatst op het platform van Reclamefolder.nl. Om de zichtbaarheid tijdens piekmomenten te vergroten, zijn voor alle folders boosters ingezet. Boosters zorgen voor extra zichtbaarheid van de folder doordat ze bovenaan de pagina van Reclamefolder.nl worden geplaatst. Gemiddeld leidt dat tot 1,5 tot 2 keer meer raadplegingen en tot 4 keer meer impressies t.o.v. een regulier plaatsing. Een week lang blijft de folder in de top 9 staan.
Beeld: booster inzet Beeld: Intertoys folders
Daarnaast is gebruikt gemaakt van het massabereik van NU.nl. NU.nl bereikt op dagelijkse basis ruim 2,3 miljoen Nederlanders. Via de inzet van NUfolder is additioneel bereik gegenereerd voor de Intertoys folders. In de rubriek van NUfolder worden op de homepagina van NU.nl vijf folders van het Reclamefolder.nl platform dagelijks in de spotlight gezet.
Beeld: NUfolder inzet
Veel doelgericht verkeer naar website en winkel
De inzet via digitale folders bleek een duurzame oplossing: al in een vroeg stadium van de campagne was te zien dat het aantal impressies van de folder nagenoeg gelijk én vaak zelfs boven de oplage van de fysieke folder uitkwam. Gemiddeld zijn er tussen de 1,3 en 1,5 miljoen impressies per folder gerealiseerd.
Gemiddeld is een CTR gerealiseerd van maar liefst 8% naar de website van Intertoys.
Intertoys ziet dat er veel doelgericht verkeer naar de website kwam wat resulteert in een hoog conversie percentage. Verder was in de fysieke winkels direct resultaat van de inzet rondom de folder te zien.
Deze resultaten laten zien dat de klant Intertoys goed weet te vinden op het online Reclamefolder platform. Hoogstwaarschijnlijk worden ook consumenten bereikt die met enkel de inzet van fysieke folder niet werden bereikt. Hiermee is het inzetten van digitale folders voor Intertoys een kostenefficiënte én duurzame manier van adverteren.
Succesvolle samenwerking leidt tot versnelde digitale strategie
De samenwerking met Reclamefolder.nl is zeer waardevol geweest voor de versnelde digitalisering van de marketingstrategie van Intertoys. Waar zij in het verleden nog als zeer traditionele retailer marketing inzetten, zijn ze sinds het opstarten van deze samenwerking versneld stappen richting de toekomst gaan zetten. Dit heeft zowel resultaat voor de gehele organisatie, maar ook voor het interne proces bij Intertoys. Door de duidelijke en kwalitatieve data die zij ontvangen van het Reclamefolder.nl platform is Intertoys in staat om heel gericht door te ontwikkelen met daarbij direct resultaat. De beschikbare data heeft Intertoys onder andere geholpen om een optimalisatie door te voeren in het aantal pagina's per folder, de opbouw van de folder (die heel anders is dan bij een fysiek exemplaar) en de hoeveelheid informatie per pagina. Daarnaast kan Intertoys realtime bijsturen op populariteit en beschikbaarheid door de opbouw van de folder aan te passen op basis van de eerste resultaten. De succesvolle samenwerking smaakt dan ook naar meer voor Intertoys en het partnership zal zeker een vervolg krijgen volgend jaar:
“Ik ben boven verwachting enthousiast over het resultaat dat we hebben behaald door de inzet op het Reclamefolder platform. De veelvuldigheid aan middelen en de waardevolle samenwerking met het DPG team hebben bijgedragen aan een enorme stap in het digitaliseren van de marketingstrategie van Intertoys. Ik kijk enorm uit naar de volgende fase en verdere ontwikkelingen.” - Celvin de Bie, Head of Marketing Intertoys.
Klantverantwoordelijken DPG Media
Rachid Aidani - senior accountmanager Reclamefolder
Veerle Rijpstra - senior accountmanager DPG Media