Mazda realiseert meer websiteverkeer met inzet Xtra Social en native advertising
Om de merkbekendheid, -voorkeur en -overweging van Mazda te verhogen heeft DPG Media, samen met mediabureau Merkle, meerdere succesvolle digitale campagnes opgezet. Met ieder hun eigen doelstelling en inzet.
Centraal in de aanpak staat een doelgroepgerichte digitale programmatic strategie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een combinatie van audience targeting en targeting op channels. Op deze manier is Mazda in staat om via de verschillende DPG Media platformen (automotive, nieuwsmedia en magazine sites) de doelgroep op een slimme manier digitaal te bereiken met uitstekende resultaten tot gevolg. Binnen dit artikel worden drie succesvolle campagnes toegelicht.
Always on campagne Xtra Social
Gedurende het hele jaar voert Mazda campagnes, zogenaamde Always On campagnes. Hierin is het doel om gebruikers die op zoek zijn naar een nieuwe auto te enthousiasmeren voor een Mazda.
Deze always on campagnes bestaan onder andere uit de inzet van IAB banners en Rich Media. Daarnaast is dit jaar ook Xtra Social* ingezet.
Stijging in CTR van 475%
Behalve het gemak van snelle creatie zorgen deze nieuwe Xtra Social uitingen ook nog voor een stijging van maar liefst 475% in de CTR ten opzichte van reguliere IAB inzet. De reguliere CTR komt uit op 0,4% terwijl bij de inzet van Xtra Social een CTR is gerealiseerd van maar liefst 1,9%. Uit onderzoek weten we ook dat de uiting beter wordt herinnerd en de merkkoppeling sterker is wanneer de social uiting op een nieuwssite wordt geplaatst.
IAB formaten worden echter nog steeds ingezet om bereik doelstellingen te behalen naast de KPI om sessies te genereren.
*DPG Media biedt adverteerders Xtra Social aan, waarmee social advertenties eenvoudig door kunnen worden gezet naar online DPG-platformen. Een social advertentie verschijnt als advertentie tussen kwalitatieve journalistieke content in plaats van in een social-feed.
Mazda dealer campagne
Succesvolle native advertising op automotive channel en audience
Naast de always on campagne zet Mazda ook een dealer campagne in. De dealer campagne heeft de focus op de 49 verschillende Mazda dealers in Nederland.
Het gaat hierbij om een low-funnel campagne waar de KPI’s voornamelijk zijn gericht op het genereren van verschillende soft & hard conversies (dealerlocator, proefrit aanvraag, brochure aanvraag, etc.)en kwalitatieve sessies. Om dit te realiseren worden native advertenties ingezet. De native advertenties worden opgemaakt in de stijl van de titel waarop het wordt uitgeserveerd. Daarbij sturen native advertenties op sterke wijze aan op een actie.
Stijging in CTR en kwaliteit van verkeer on-site
Deze native advertenties worden getarget ingezet middels het channel automotive én de audience automotive.
Een channel is een combinatie van relevante DPG Media titels binnen een bepaald umfeld. Adverteren in een relevant umfeld heeft bewezen betere impact op de resultaten van eene campagne. Het channel automotive bestaat oa uit Autotrack.nl, Autoweek.nl en de sectie ‘auto’ van ADR Nieuwsmedia en NU.nl.
Dankzij de interactie met de verschillende mediatitels heeft DPG Media waardevolle first party data-segmenten opgebouwd, waarbij de adverteerder een audience op maat kan samenstellen. In dit geval is er gebruik gemaakt van een automotive audience.
Sinds het toevoegen van het DPG Automotive channel en doelgroepen is er een stijging te zien in CTR (van 0,14% naar 0,46%) tussen de voorgaande native targeting en de DPG audiences. Daarnaast is er een duidelijk verschil in kwaliteit van verkeer on-site te zien t.o.v. de overige targeting: de bounce rate ligt namelijk zo’n 17% lager.
Mazda merkcampagne
Zeven maal hogere CTR middels getargete native advertising
De derde campagne is de merkcampagne. Vanuit de Mazda merkcampagne wordt zowel IAB bannering als native advertising ingezet om awareness te creëren en doorstroom in de funnel te bevorderen. Om mensen kennis te laten maken met het merk Mazda en een model voorkeur op te bouwen worden verschillende DPG Automotive audiences met behulp van native advertising ingezet. Hiervoor zijn oa het automotive channel en relevante audiences ingezet o.b.v. interesses in verschillende automodellen & geïnteresseerden in automotive nieuws.
Enorme impact op generen nieuwe prospects
In de resultaten is terug te zien dat dit een enorme impact heeft op het genereren van nieuwe prospects. Via de DPG native inzet is een CTR gerealiseerd die bijna zeven keer hoger ligt dan inzet via de reguliere IAB inzet. Daarnaast is er een verbetering te zien van de kwaliteit on-site: de bouncerate is met +/- 10% verlaagd en men bezoekt de pagina zo’n 25 seconden langer. Naast het genereren van nieuwe prospects d.m.v. kwalitatieve DPG sessies blijft IAB een onderdeel van de marketingmix om bereikdoelstellingen te behalen.
Goede aansluiting op doelstellingen
De intensieve samenwerking tussen Mazda en DPG Media leidt tot een tevreden klant:
"De inzet van de combinatie van de DPG Media platformen sluit goed aan op de verschillende doelstellingen in onze online funnel van merk-, always-on en dealercampagnes. In samenwerking met Merkle is er ruimte voor optimalisaties met mooie resultaten tot gevolg"- Mazda
Klantverantwoordelijken DPG Media
Accountmanager: Liesbeth van der Neut
Accountmanager bureau: Laurens Lenior
Programmatic Demand Manager: Martijn Verstegen