Inspiratie voor een nieuwe campagne kun je overal vandaan halen: uit je eigen omgeving, via social media, door te reizen én door te kijken naar anderen. Wij lichten daarom een aantal cases uit die zijn bekroond met een SAN Accent: dé prijs van, voor en door adverteerders. Deze keer: Mastercard met de campagne True Name.
De case
- Merk. Mastercard is een betaaltechnologiebedrijf dat wereldwijd licenties uitgeeft voor het verstrekken van krediet- en debetkaarten. Het bedrijf geeft zelf geen krediet- of betaalkaarten uit. Mastercard is een van de grootste bedrijven in zijn branche.
- Doelgroep. LGBTQIA+ en omringende gemeenschap (consumenten en organisaties), financiële en nieuwsmedia, LGBTQIA+ en lifestyle media.
- Doelstelling. Mastercard positioneren als actieve LGBTQIA+ partner en leider in financiële inclusie. Bewustzijn creëren voor True Name en consumenten meer inzicht geven in transgender- en non-binaire gemeenschappen.
Het concept
Voor transgender en non-binaire personen is de naam op hun creditcard of bankpas vaak een bron van gevoeligheid en schaamte, omdat die niet hun ware identiteit weergeeft. Zij worden vaak geconfronteerd met gevoeligheid of zelfs intimidatie en het veranderen van je naam is een moeizaam juridisch proces. Mastercard pakt deze problemen aan met True Name, een kaartfunctie waarmee mensen hun zelfgekozen naam op hun kaart kunnen zetten.
De media- en middelenstrategie
True Name is in 2019 in eerste instantie gelanceerd in de VS. Twee jaar later, in 2021, lanceerde Mastercard True Name ook in 30 Europese landen. De pan-Europese campagne werd gelanceerd op 17 mei: Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie. De Europese True Name video ging als eerst live. Deze werd opgevolgd met content van LGBTQIA+ influencers en een geanimeerd educatieprogramma, samen met PR, Q&A’s en ambassadeurschap vanuit Mastercard.