Shutterstock 1148805245

Reclamefolders uit je mediamix? Wat nu?


8 sep. 2021

Reclamefolders uit je mediamix? Wat nu?

Nu de fysieke folders onder druk staan, is het van belang je te oriënteren op andere mogelijkheden zodat je als merk de consument kan blijven voorzien van inspiratie. Welke? Wij delen tips!

 

Het belang van reclamefolders

 

Als je kijkt naar de huis-aan-huisfolders dan gaat de helft hiervan over wonen of is afkomstig van een bouwmarkt. En dat is niet voor niets, uit onderzoek blijkt dat maar liefst 54 procent zich voor woonaccessoires laat inspireren door reclamefolders. Een belangrijk communicatiemiddel dus, voor de woonbranche.

 

Dalende oplage

 

Voorheen was het zo dat wanneer de huis-aan-huisfolder verscheen, dan was het de dag daarna druk in de winkel. Maar dit bereik wordt steeds minder. Dit komt voornamelijk door de nee/nee-stickers. 

 

In grote gemeenten zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Haarlem en Tilburg maken ze al ruim gebruik van de ja/ja-sticker. Hierbij moet je als retailer zelfs toestemming hebben om een folder te mogen verspreiden. Het is vanzelfsprekend dat je hierdoor nog minder mensen bereikt.

 

Budget verschuiven naar online

 

Hoewel de reclamefolder op dit moment nog steeds een sterk middel is, is het wel de hoogste tijd om je te gaan oriënteren op andere marketingcommunicatiemiddelen. Zodat je alsnog de consument kunt informeren over o.a. mooie aanbiedingen. Een reclamefolder maken en distribueren is een flinke kostenpost, er komt dus heel wat budget vrij. Je kunt hier op besparen, maar je kunt ook een groot deel verschuiven naar online. 

 

Gelukkig is de reclamefolder tegenwoordig ook online te vinden. Dit is natuurlijk op de eerste plaats een goede vervanger. Steeds vaker bekijkt de consument folders via telefoon of computer. Reclamefolder.nl is hét verzamel platform voor alle actuele folders.

 

Ook Instagram en Pinterest spelen een belangrijke rol in de woonbranche. Voornamelijk omdat hier veel beeld gebruikt wordt en daar leent de woonbranche zich bij uitstek voor. Het Instagram-account van vtwonen heeft bijvoorbeeld 900.000 volgers, dat is niet voor niets. Mensen hebben behoefte aan inspiratie en laten zich ook makkelijk beïnvloeden. 

 

Sowieso door met je boodschap binnen een sterk Umfeld te staan waar mensen zelf al een hoge interesse hebben voor wonen en actief op zoek zijn naar inspiratie, kun je mensen minstens zo goed naar je winkel verleiden. Woonmerken als vtwonen zijn daar zeer bedreven in. 

 

Door samen te werken met deze merken, bereik je een relevant publiek.  Bovendien zorg je ervoor dat jouw boodschap echt gelezen wordt en jouw advertentie impact heeft. Heel waardevol als je bedenkt dat de aandacht van de consument op social media erg vluchtig is.

 

Focus op data

 

Relevantie kun je ook realiseren door online te adverteren waarbij je target op een specifieke doelgroep. Bij het versturen van een folder had je wellicht waste. Online kun je gericht adverteren en hoeft je waste niet zo groot te zijn. 

 

Hiervoor moet je wel goed weten wie je doelgroep is. 94% van de Nederlanders vindt wonen interessant. Je zou kunnen zeggen dat iedereen die in een huis woont geïnteresseerd is. Het is dus van belang voor jezelf te definiëren wie jouw potentiële klanten zijn. Iedereen heeft data het is aan jou om deze inzichtelijk te maken.