Doelgroeponderzoek: wat is dat?
Je doelgroep begrijpen is de sleutel tot succes als je jouw gewenste publiek wilt bereiken. Want waar bevindt jouw doelgroep zich eigenlijk? Welke keuzes en afwegingen maken ze en waar staan ze voor open? Om daar achter te komen, doen we doelgroeponderzoek.
Wat is doelgroeponderzoek?
Doelgroeponderzoek is een manier om jouw doelgroep te kunnen doorgronden. Zo richt je je misschien wel op een groep, maar weet je niet hoe je ze het beste kunt bereiken. Toch is dat belangrijk om te weten, zodat je een goede keuze kunt maken. Pas je je product of dienst bijvoorbeeld aan naar de doelgroep die je wenst? Of focus je je op de doelgroep die al geïnteresseerd is in je product? In beide gevallen wil je die doelgroep goed leren kennen. Zo kun je je budget en aandacht nog gerichter inzetten én bereik je de doelgroep beter.
Waarom doelgroeponderzoek?
Als je een dienst of product aanbiedt, wil je uiteraard wel dat deze verkocht wordt. Maar wie zijn precies jouw kopers en waar bevinden zij zich? Welke afwegingen maken ze, wat speelt er in hun leven, hoe is hun budget en waar liggen de behoeften? Je kunt pas doelgericht te werk gaan als je weet wie je aanspreekt en waar zij zich bewegen. Maar hoe spreek je deze mensen aan? Je kunt nog zulke mooie content maken, maar als zij zich niet aangesproken voelen is dat zonde van je tijd, geld en inzet. Daarom is het belangrijk je doelgroep te begrijpen.
Je doelgroep begrijpen
Stap 1 is je doelgroep begrijpen, wie ze zijn en waar zij zich bevinden. Hiervoor is het handig om consumer insights te verzamelen. Met deze inzichten kun je je marketingmiddelen effectiever inzetten.
Vervolgens, als je weet wat je doelgroep drijft en raakt, kun je daar je boodschap op aanpassen. Zo weet je dat je dezelfde taal spreekt, waardoor ze zich ook aangesproken voelen door jouw product of dienst. Ze herkennen zich in je of je bent een autoriteit op het gebied van jouw product waardoor ze je serieus nemen. Los je ook de juiste problemen op of voorzie je in hun behoeften? Misschien geef jij wel antwoord op een vraag waar de doelgroep allang mee zit. Zo bouw je een loyale community op rondom jouw merk.
Dat geldt ook voor je mediakeuze. Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep en op welke manier? Contact met de doelgroep is van groot belang voor de ervaring met jouw product of dienst. Vervolgens kun je ook targeting toepassen. Voor een verdieping hierop kun je tevens mediaonderzoek doen.
Je doelgroep bereiken
Waarom? Om je doelgroep daadwerkelijk te bereiken. Misschien lijkt het vanzelfsprekend, maar in de praktijk zijn er nog veel kansen die je kunt pakken. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je je boodschap overdraagt. Is dit een geschikt moment of spelen er andere zaken die de boel afleiden van jouw campagne? Misschien wordt het dan zelfs wel geassocieerd met iets waar jij als merk niet mee verbonden wilt zijn. Bedenk ook goed welke boodschap je uitstuurt en waarom dat wel of niet iets bij je doelgroep teweeg brengt. Wat is bijvoorbeeld de tone of voice waarmee je de doelgroep aanspreekt? Niet alleen wil je een emotie en het liefst een aankoop of actie teweegbrengen, je doelgroep moet in de eerste plek begrijpen wat je ze aanbiedt.
Bereik is in principe te koop, maar wanneer je hierin gaat investeren, wil je wel dat dit effectief gebeurt. Het bepalen van een doelgroep en doelstelling is daarbij van groot belang. De combinatie van mediamiddelen en begrip van je doelgroep zorgt voor goede kansen om je bereik te vergroten, zowel binnen een niche of als je voor massabereik wilt gaan.
Daarom is het ook verstandig om media-onderzoek te doen. Zo krijg je zicht op welke middelen het beste passen bij jouw doelgroep en kun je je bereik verder optimaliseren.
Doelgroeponderzoek op Grow
Of je je nou begeeft in de travel of sportbranche, binnen FMCG of automotive, energie of finance, retail of IT/ telecom of je werkt voor de overheid of een non-profit organisatie; onze specialisten verzamelen dagelijks inzichten voor allerlei specifieke doelgroepen. Wat houdt de consument bezig, wat lezen, luisteren of kijken ze? Door deze data te koppelen krijg je een goed beeld van mediaconsumptie binnen jouw sector, maar kun je ook inspelen op belangrijke momenten in het leven van jouw klant. Kortom, er is aandacht voor doelgerichte benadering en dat biedt veel voordelen.