Inzicht in de customer journey van first time mums
In het onderzoek First Time Mums worden inzichten gedeeld rondom het werkzame leven, opvang en vakantie van (aanstaande) moeders. Daarnaast wordt het (aankoop)gedrag van (aanstaande) moeders in kaart gebracht. En: welke geluksmomenten en zorgen ervaren zij? Hoe merktrouw zijn first time mums?
Het onderzoek is uitgevoerd door CHOICE insights + strategy in juni 2021 onder 4.234 vrouwen die zich voor een eerste keer bevinden in de levensfase zwanger of moeder van een baby, peuter of dreumes. Het onderzoek is eerder uitgevoerd in 2013, 2016 en 2019 waardoor een vergelijking mogelijk is tussen de resultaten.
Werk en opvang
69% van de moeders is minder gaan werken toen men een kind kreeg. Daarnaast is een kwart van de partners ook minder gaan werken (In 2019 was dit nog 22%). Het kinderdagverblijf en grootouders worden het meest ingezet als opvang. Een klein deel van de moeders (8%) kiest ervoor geen oppas of opvang in te schakelen.
Oriëntatie en aankoopgedrag
Binnen het onderzoek is de customer journey voor 35 producten in kaart gebracht. Overall is te zien dat moeders zich voornamelijk online oriënteren (77%). In 2019 was dit nog 66%.
First time mums oriënteren zich voornamelijk op spullen voor de kinderen, maar ook op een andere (gezins)auto en vakanties wordt flink georiënteerd én aangeschaft. Wanneer we als voorbeeld kijken naar de customer journey van een kinderwagen, is te zien dat (aanstaande) moeders al vroeg in de zwangerschap zich gaan oriënteren. Dit gebeurt voornamelijk online. De aankoop gebeurt zowel online, als fysiek in de winkel.
Merktrouw
(Aanstaande) moeders blijken merktrouw bij het kopen van voeding- en verzorgingsproducten zoals flesvoeding, luiers en fopspenen. Bij speelgoed, knuffels en kleding hangen ze minder aan vaste merken.