Mediagebruik in vakantietijd
De zomer is aangebroken en Nederland maakt zich op voor een welverdiende vakantie. Wat betekent dit voor het mediagebruik? Gaat het favoriete magazine nog steeds mee in de strandtas? Worden de dagelijkse apps nog steeds gecheckt? En hoe ontvankelijk is de consument tijdens de vakantie voor reclame?
DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het mediagebruik van de Nederlandse consument tijdens de zomervakantie. Wat blijkt? Nieuwsmedia en magazines blijven populair, ook tijdens de zomervakantieperiode.
Nederland komt tot rust tijdens de zomervakantie
Uit het onderzoek onder 1.000 respondenten tussen 16 en 69 jaar blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders kiest voor een strandvakantie. Daarnaast worden natuurvakanties (38%) en cultuurvakanties (35%) vaak in overweging genomen. Vakantie is de perfecte tijd om tot rust te komen, na te denken en plannen te maken voor het komende jaar.
Gebruik van nieuwsmedia gaat door tijdens vakantie in het buitenland
Maar liefst 43% van de respondenten geeft aan dezelfde nieuwsbronnen als in het dagelijks leven te blijven gebruiken op vakantie. Websites en apps worden nog steeds geraadpleegd om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, ook tijdens een vakantie in het buitenland. Uit het verkeer van onze nieuws apps NU.nl en AD vorig jaar bleek dat vooral vanuit Italië en Frankrijk nieuws werd geconsumeerd tijdens de zomermaanden. In augustus werden er vanuit deze landen bijna 9 miljoen pageviews gerealiseerd. Dat is ruim twee keer zoveel als het gemiddelde aantal pageviews per maand in 2022.