20240627 Rubenphilipse DPG Grow Live Lores 100

Bevlogenheid als de sleutel tot impact


Grow redactie 8 okt. 2024

Bevlogenheid als de sleutel tot impact: Hoe mensen de drijvende kracht zijn achter de sterke merken van Tony’s Chocolonely en innocent drinks

Ynzo van Zanten, een veelgevraagde spreker en thought leader op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact, deelde onlangs zijn inzichten op Grow Live. Als 'Chief Evangelist' van Tony's Chocolonely, is hij een krachtige stem in de beweging naar een eerlijkere en duurzamere wereld. In lijn met zijn passie voor een betere wereld, beschrijft hij in dit artikel hoe bedrijven en individuen kunnen bijdragen aan een positieve verandering. Daarnaast deelt hij praktische tips en ideeën om deze visie werkelijkheid te maken.

We maakten geen sap. 

We maakten geen chocolade. 

We maakten impact.

''Op Grow Live van DPG Media sprak ik over mijn betrokkenheid de afgelopen paar decennia bij verschillende impact organisaties zoals innocent drinks (de succesvolle UK smoothies) en Tony’s Chocolonely (het, voormalig, kleine impact bedrijf uit Nederland wat zich bezighoudt om de wereld van chocolade duurzamer te maken). En ik vertelde het publiek over hoe ik denk dat er vooral één succesfactor was die bij die organisaties het verschil maakte; namelijk de bevlogenheid van de mensen die er werkten.''

Wist je dat wereldwijd maar 13 procent* van de werknemers actief bevlogen is op hun werk? In Nederland is dit ergens tussen de 10 en 20 procent. ''De getallen wisselen afhankelijk van welk rapport je leest, maar ik vind het echt shocking laag.''

*Bron: Gallup

Het doel van bevlogenheid in een organisatie

''Maar waarom vind ik die bevlogenheid, of engagement, nou zo belangrijk?''
Bij innocent drinks en Tony's Chocolonely was bevlogenheid ons geheime ingrediënt. Ja, het kon soms chaotisch zijn, maar wat een verschil maakt die levendigheid vergeleken met de stille, ongeïnspireerde werkomgevingen die we ook kennen.

Bij innocent maakte we geen sapjes, we maakten changemakers. 
Bij Tony's maakten we geen chocolade; we maakten impact. 
We veranderden de industrie van binnen uit.

Elk teamlid wist en voelde dat hun rol cruciaal was, niet alleen in onze organisatie, maar ook in het bereiken van de grootse missie. 
Dit gevoel van een gedeeld doel, gemengd met een lading plezier en heel veel onderling respect en waardering, creëerde een gevoel van verbondenheid. 
Het maakte ons tot een tribe.

Hier komt het interessante: teams die écht betrokken zijn, rapporteren 21% meer winstgevendheid. Waarom? Omdat mensen die zich gewaardeerd voelen, innoveren, verantwoordelijkheid nemen en die extra stap zetten - niet omdat het móet, maar omdat ze het zelf willen. 

Herken het individu om als merk het verschil te maken

Dus, hoe breng je dit in de praktijk op jouw werkplek? 
Processen, strategieën, KPI’s, tools, allemaal prima, maar vergeet niet dat alles begint en eindigt met mensen.

In een wereld waar technologie alomtegenwoordig is, en Generative AI de stoelpoten onder je job begint weg te knagen, wordt een 'human to human' benadering steeds belangrijker. Tegenwoordig word je per dag 3000 keer geconfronteerd met marketing. Hoe maak je nou écht verschil?

Herken het individu, vier het team, vier successen (en de missers, de dingen die je geleerd hebt die níet werken…) en vergeet nooit dat aan de basis van elk succesvol bedrijf een groep mensen staat die gelooft in wat ze doen.

Deze interne cultuur van positieve energie, van de handen uit de mouwen steken, en mét elkaar het verschil maken, was het fundament waarop verschil kon worden gemaakt. 

Van B2B/C naar H2H

Maar vergeet dan vooral niet op die interne cultuur door te trekken naar buiten toe. Vergeet B2C en B2B, maar realiseer dat aan het einde en aan het begin van elke waardeketen er uiteindelijk een mens staat. H2H dus. Mens tot mens.

Daarmee creëert een merk zoals Tony’s (maar vele andere vergelijkbare B-Corps doen hetzelfde) een enorme laag van minstens zo bevlogen mensen om zich heen die het merk, en de mensen er in, niet alleen omarmen, maar ook scherp houden om dat positieve verschil te blijven maken.

Elke zakelijke beslissing die je maakt is een stem voor een wereld waar je zelf in wil leven. Wat is jouw plek in die nieuwe maatschappij van menselijkheid?
Grow redactie

65 artikelen