De perfecte pitch: in vijf stappen aan de slag
Pas na de ‘why’ wordt de structuur belangrijk
Als de afdeling marketing zijn werk heeft gedaan en je krijgt de kans om jezelf of je bedrijf bij een prospect te presenteren, hoe kom je dan tot die ijzersterke pitch die de kans op een deal vergroot? In dit artikel van De Ondernemer staan vijf tips voor de perfecte pitch.
Ze komen van de makers van Droomstart, een nieuwe podcastserie van De Ondernemer. Daarin wordt iedereen met ambitie en een gouden businessidee geholpen én gevolgd op weg naar het ondernemerschap.
Mijn samenvatting van die vijf tips voor de perfecte pitch:
1) Begin met het waarom
Begin niet met het ‘wat’ of ‘hoe’, maar met het ‘waarom’. Het geeft je pitch direct betekenis. Het waarom is wat jouw publiek raakt, en waarmee je interesse wekt om naar het vervolg te luisteren.
2) Ga gestructureerd verder
Pas nu komt de structuur aan bod: van de opening en de uitdaging via de oplossing en het bewijs tot de call-to-action, waarin je het publiek oproept om in actie te komen.
3) Bedenk een krachtige beeldspraak
Zelfs van een elevator pitch van 30 tot 60 seconden kan je publiek maar weinig onthouden. Bedenk daarom een beeldspraak: een plaatje bij het praatje laat de inhoud beter beklijven. Het artikel geeft voorbeelden van die beeldspraak.
4) Draai het om
De klassieke valkuil: praat niet vanuit jezelf, maar vanuit het belang van je publiek: benoem het voordeel voor de ander: wat levert jouw propositie die ander op?
5) Eindig met een knallende call-to-action
Neem alle onzekerheid weg en schets in die laatste paar seconden een concreet handelingsperspectief.
Het artikel eindigt met enkele creatieve pitchvoorbeelden. Het eerste voorbeeld, een pitch van één zin richting de ceo van United Airlines, is hilarisch. Lezen, dus!
Lees het gehele artikel met tips voor de perfect pitch van De Ondernemer.