Synthetische data in opkomst, maar echte verhalen blijven belangrijk
“Een grote A.I.-show,” aldus een van de sprekers die de menselijke kant van het onderzoeksvak belichtte op de Europese 2024-editie van het IIEX-congres. Op 25 en 26 juni kwamen leiders op het gebied van research & insights van over de hele wereld bijeen in de hoofdstedelijke Beurs van Berlage voor de jaarlijkse Insight Innovation Exchange. Deze conferentie kan je, denk ik, als een branded content-evenement zien, waar bureaus samen met hun klanten nieuwe toepassingen op het gebied van data-analyse en marktonderzoek presenteren. Net als bij branded content in media is het ook op zo’n conferentie niet erg dat het een commercieel karakter heeft, zolang het maar relevant is. Het is onmiskenbaar dat de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie relevantie kunnen bieden, maar schiet het vakgebied niet (nu al) te ver door?
A.I. moet onderzoek sneller, beter én goedkoper maken
In twee dagen en drie zalen stonden maar liefst 145 sprekers (99 sessies) op het programma. Onmogelijk dus om alles en iedereen te zien (ruim een derde wel, en dat was behoorlijk inspirerend en intensief), maar een terugkerende trend in de sessies die ik volgde, is dat onderzoek sneller, beter én goedkoper moet. Opdrachtgevers willen steeds meer maar willen (of kunnen) daar niet ook meer voor betalen, je herkent het wellicht. Technologie is hiervoor de beoogde oplossing, met A.I. als zegen en als vloek. Als er enigszins kritisch geïnformeerd werd naar privacy of rechten, werd dat veelal begripvol maar nonchalant weggewimpeld. “We zeggen liever achteraf sorry dan dat we vooraf toestemming vragen,” aldus een spreker die ik niet bij naam zal noemen (ja, ze zei het echt).