Boeiende storytelling eenvoudig uitgelegd
Wil je iets verkopen? Denk dan niet meteen aan de verkoop, maar maak oprechte, rauwe verhalen, en creëer daarin spanning. Dan volgt de verkoop vanzelf. Maar denk wel aan de structuur van begin, middenstuk en eind, die elk aansprekend verhaal kenmerkt. Dat stelt storytelling expert Cor Hospes in dit artikel van De Ondernemer. De eenvoud en praktische toepasbaarheid waarin hij de kunst van storytelling uitlegt, spreekt mij aan.
Wat gaat het toch gemakkelijk mis bij storytelling. Cor verwijst in genoemd artikel naar een filmpje waarin een Nederlandse toeleverancier een Franse tomatenkweker de voordelen van zijn slimme procesregeling voor de glastuinbouw laat uitleggen. Als je eerst zelf zo’n filmpje bekijkt, dan is het nog even de vraag wat hier precies misgaat. De video is namelijk mooi gemonteerd. Maar als je vervolgens Cor erover leest, dan herken je het meteen: na tien lange seconden met luchtbeelden, volgt een brij aan informatie over de kwekerij. Na 1 minuut 42 is de primaire productboodschap vakkundig verstopt, zonder enige vooraankondiging in het begin. Veel te laat!
De structuur is dus ook belangrijk. Cor geeft overtuigend historisch bewijs dat elk aansprekend verhaal een begin, een midden en een eind bevat. In dat begin identificeer je jezelf als lezer met de hoofdrolspeler, die vanuit zijn oude wereld in een onbekende wereld terechtkomt waarin hij problemen moet overwinnen, gevolgd door de nieuwe wereld waarin hij, door een oplossing beter toegerust, weer verder kan, met een boodschap voor de buitenwereld. Of, zoals Cor het treffend beschrijft: het ‘En dan’, ‘en dan’, ‘en dan’ wordt vervangen door ‘En dan’, ‘Maar’ en... ‘Daardoor’. Zo heb je een echt verhaal te pakken dat lezers boeit en aanspoort. Ik herhaal hier graag Cor’s advies: ‘Probeer het zelf maar uit.’