2022 02 25 11 12 49 Bottomlines Friends Liggend.Webp (960×532)

Leestip: leiderschap is iets om in te groeien


Leiderschap is iets om in te groeien

“Alleen maar willen scoren is niet waardevol”

Maandelijks belicht Gerard van den Broek, Directeur van De Ondernemer, een artikel die ondernemers niet mogen missen. Deze maand koos hij voor een interview met Berend Bouwmeester, medeoprichter van fintechbedrijf Bottomlines, over leiderschap en groeimanagement.  

Bouwmeester was in zijn vorige bedrijf aanvoerder van een club die in drie jaar tijd groeide van 40 naar 4.000 medewerkers. Toch voelde hij zich geen leider. Dat fascineert mij. Je bent succesvol, maar je voelt je in je eigen bedrijf steeds meer als een kat in een vreemd pakhuis. Wat Bouwmeester daarover in het betreffende artikel zegt is voor veel ondernemers o zo herkenbaar: “Ik deed veel te veel zelf, gaf niets uit handen en werkte steeds harder om alles bij te kunnen benen. Dat stond zowel mijn persoonlijke groei als de groei van de anderen én het bedrijf in de weg.”

Het tekent zijn karakter dat Bouwmeester aan zijn zelfinzicht rigoureuze keuzes koppelde: hij verkocht zijn bedrijf aan SAP, maakte plannen voor een nieuwe startup en ging in zichzelf investeren. Zo volgde hij het Groeicollege, dat hem naar eigen zeggen “precies de handvatten bood om verder te komen”. Zo pikte hij onder meer deze nieuwe inzichten op: 

  • Groeien gaat niet alleen maar over groter worden en meer omzet behalen. Het gaat ook over talentontwikkeling, over medewerkers die zich bij jou thuis blijven voelen. 
  • Maak echte verbinding met je team, en je krijgt waardevolle feedback. 
  • Maak een groeiplan met een duidelijke strategie en duidelijke prioriteiten, en maak de medewerkers onderdeel van dat groeiplan: alleen ga je sneller, maar samen kom je het verst.

Bouwmeester kan zijn nieuwe inzichten toepassen via zijn nieuwe bedrijf Bottomlines: een financiële dienstverlener die bedrijven ondersteunt en adviseert bij het overkomen van groeiobstakels. Zijn ultieme tip? “Maak dingen af, ook als het moeite kost. Je kunt beter aan je bedrijf werken, dan in je bedrijf.”

Lees het gehele artikel bij De Ondernemer
Thijs van der Zande
B2B Marketing expert

22 artikelen