Mijn naam is Groen. Jitse Groen, de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld
“Wil je groeien? Focus, concentreer je, en maak dingen af”
Hoe kreeg Jitse Groen dat voor elkaar: van een IT-student uitgroeien tot een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld, met vorig jaar 28,2 miljard euro omzet uit 1,1 miljard bestellingen? In de podcast ‘Sleutel tot Succes’ legt hij dat in een klein half uur uit. Deze razend interessante podcast is samengevat in dit artikel van De Ondernemer.
Ik vind het een mooi contrast: de huidige omvang en het enorme groeitempo van Just Eat Takeaway versus de rust en bedachtzaamheid waarmee Jitse Groen zijn geesteskind, toen nog Thuisbezorgd.nl, liet opgroeien. Dat is dan ook meteen zijn belangrijkste groeitip aan ondernemers: zorg dat je focus hebt. Concentreer je op je eerstvolgende groeistap en maak dingen eerst af. Spring je in zeven sloten tegelijk, dan kun je je nooit voldoende concentreren om al die groeistappen succesvol te zetten.
Het andere uiterste komt Jitse Groen echter ook volop onder Nederlandse ondernemers tegen: zelfvoldaanheid en genoegzaamheid. Hij veroorlooft zich deze uitbrander: “Ik denk dat er in Nederland veel te veel bedrijven zijn die heel erg blij zijn met het heden. Maar het heden, daar koop je niet zoveel voor. Niet groeien is niet goed voor je.”
Thuisbezorgd.nl groeide de eerste jaren dus rustig, hoewel steeds iets sneller. Maar de markt voor maaltijdthuisbezorging was nog klein. Onder de motorkap bouwde Groen echter stapje voor stapje aan de fundamenten voor zijn latere succes, waaronder een steeds slimmere marketing onder restauranthouders. Later pas zouden buitenlandse overnames een grote rol spelen. En, ook opmerkelijk voor een startup: Thuisbezorgd en zijn opvolger Just Eat Takeaway zijn vanaf dag één nooit verliesgevend geweest.
Omdat we te maken hebben met de fine fleur van Nederlandse ondernemersgeest, besluit ik met nog wat saillante citaten van Jitse Groen:
- “België en Duitsland lijken zo dichtbij, maar ze zijn zo ver weg als je in die landen wilt starten met je bedrijf”;
- “Ik weet nog dat we in Duitsland op jaarbasis een marketingbudget van 400.000 euro hadden. Een klappertjespistool… Het is nu ongeveer honderd miljoen”;
“Wij vragen volgens restauranthouders een te hoge commissie? Als je de kosten afweegt tegen de baten van een portaal als Just Eat Takeaway, dan zijn wij spotgoedkoop.”
Lees het hele artikel bij De Ondernemer