Wat we leren van groeiers als Just Eat Takeaway en Coolblue
‘Stilstand is achteruitgang’. ‘Stilstaand water gaat stinken’. Bekende oneliners, en statistisch gezien kunnen ze maar zó ook voor jouw bedrijf gelden, want bijna de helft van de Nederlandse bedrijven groeit niet. Dat meldt hoogleraar Ondernemerschap Justin Jansen van Erasmus Universiteit Rotterdam in dit artikel van De Ondernemer. Ik vind dat een schokkende bevinding. Vooral omdat Jansen groei niet zozeer omschrijft in termen van omzetten en aantallen medewerkers, maar als een middel om impact te maken en voor klanten relevant te blijven.
Jansen is één van de docenten van Het Groeicollege, een onderdeel van De Ondernemer Academy. Ondernemers leren in deze opleiding door samen aan de slag te gaan, natuurlijk op basis van solide theorie. Zo deed Jansen onderzoek naar succesvolle groeibedrijven als Coolblue, Jumbo en Just Eat Takeaway. Stuk voor stuk zijn ze creatief, wendbaar en marktgericht. Maar wat mij nog meer opvalt is de enorme gedrevenheid van de oprichters. Elke groeistap is als een wedstrijd die zij willen winnen. Niet toevallig zijn zij nog steeds ceo, terwijl het management van hun sterk gegroeide bedrijven oneindig complexer is geworden. Zo is Just Eat takeaway in vijf jaar gegroeid van 200 naar 10.000 medewerkers. Als ik Jansen zo belees is de mensfactor misschien wel dé succesfactor: deze ceo’s geven hun personeel veel vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Maar evengoed trekken zij grif de portemonnee voor topmensen van buitenaf, als dat nodig is om de toenemende complexiteit in goede banen te leiden.