Neuromarketing, wat is het en wat kan je ermee?
Tijdens de laatste editie van Grow Live: Maak het waar!, gaf Martin de Munnik een inspirerende talk over Neuromarketing. Martin is Neuromarketing Expert en founding partner bij Neurensics; 's werelds eerste neuroscience onderzoeksbureau dat MRI-scanners commercieel toepast. Eerder verklaarde Neurensics de 'emotional transfer' van mediamerk naar adverterend merk in het 'Merken versterken merken' onderzoek. Tijdens zijn talk nam Martin ons mee in de werking van het brein, het effect van merken op consumentengedrag en hoe dit te sturen. Vanwege de populariteit van zijn talk en de interesse in het onderwerp, lees je in dit artikel meer over Neuromarketing.
Marktonderzoek als basis voor marketingstrategieën
Met de ontwikkeling van marketing aan het einde van de 19e eeuw is marktonderzoek steeds belangrijker geworden voor het optimaliseren van de verkoop van bestaande producten en het lanceren van nieuwe producten en diensten. Door de jaren heen werd marktonderzoek steeds verder geprofessionaliseerd, mede dankzij de automatisering, de verwerking en geautomatiseerde analyse van big data en natuurlijk het internet. Marktonderzoek groeide uit tot een miljardenindustrie. En toch...
Er gaat veel mis in de marketing: 80% van alle nieuw geïntroduceerde producten verdwijnt binnen twee jaar alweer van de markt. Jaarlijks geeft men -alleen al in het Westen- zo’n 400 miljard dollar aan reclame uit zonder effect. Uit de vergelijking van data met de realiteit bleek dat wat mensen zeggen, niet is wat ze doen. Totdat wetenschappers uit een totaal andere discipline zich met economie gingen bemoeien.
Onbewuste processen die ons gedrag sturen
Aan het einde van de vorige eeuw toonde Professor Kahneman en zijn team regelmatig en overtuigend aan dat overwegend onbewuste processen ons gedrag aansturen. In 2002 kreeg psycholoog Kahneman de Nobelprijs voor de economie voor zijn werk. Maar het duurde tot 2010 voordat de eerste commerciële onderzoeken naar het onderbewuste plaatsvonden. Vandaag de dag is neuromarketing-onderzoek niet meer weg te denken uit de toolbox van de marketeer.
Meten van het brein door fMRI- en EEG-scans
Neuromarketing-onderzoek maakt gebruik van methodieken die onbewuste breinactiviteit vastleggen, zoals fMRI en EEG, maar ook afgeleide indirecte tools. Alle sensorische informatie die we opnemen, voorziet het brein van een waarde. Met neurotechnieken kunnen die waarden worden gemeten en gerapporteerd in een statistisch verantwoordingsrapport. Hiermee kunnen verschillende stimuli met elkaar worden vergeleken en, wanneer er ook benchmarks worden gebruikt, de resultaten ervan voorspeld. Wanneer er in één studie meerdere varianten worden getest, kan worden gezien welke variant het meest gewaardeerd wordt en tot een gedragsintentie leidt. Zo kunnen product- of merkproposities, namen, designs, logo’s, verpakkingen, concepten en on- of offline campagnes worden onderzocht op effectiviteit.
Met de meest geavanceerde breinmetingen, fMRI-scans, worden de positieve en negatieve emoties die verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld koopintentie gemeten en gerapporteerd. Daarnaast worden er de impact en de ‘engagement’ in de vorm van waardering en betrokkenheid gemeten. Met name dat laatste is van belang voor het bouwen van een sterk merk.