Inzicht

Mediaonderzoek

Alle trends en ontwikkelingen binnen de media

Op de hoogte zijn van mediatrends en ontwikkelingen? Bekijk onze mediaonderzoeken en breng jouw ingewonnen kennis direct in de praktijk binnen jouw organisatie.

Mediaonderzoek: zo beïnvloed je jouw doelgroep

Dagelijks consumeert men een enorme hoeveelheid media. Of het nu on- of offline is, via telefoon, televisie, radio, e-mail, print of billboards. Maar hoe trek je in dit drukke medialandschap nou de aandacht van de consument?  Om te weten hoe jij je doelgroep het beste kunt bereiken is het van belang om naast doelgroeponderzoek ook inzicht te hebben in hun mediagebruik. Daar komen we achter met mediaonderzoek.

Wat is mediaonderzoek?

Met mediaonderzoek achterhaal je het bereik, de consumptie en de effecten van media op het gedrag van consumenten. Die consumenten kunnen lezers, luisteraars en kijkers zijn. Met deze inzichten krijg je een compleet beeld van media die je kunt inzetten om je merk, product of dienst onder de aandacht te brengen. Ook krijg je een beeld van de prestaties binnen bepaalde media. Hoeveel aandacht wordt er gegenereerd, wat leeft er en wat is het sentiment in de maatschappij? 

Hoe je doelgroep zich gedraagt binnen de gewenste mediakanalen, kun je dus achterhalen met mediaonderzoek. Hier kun je vervolgens doelbewust op inspelen om zo een band op te bouwen die bijvoorbeeld weer kan leiden tot een aankoop. Er zijn allerlei manieren en vormen om invulling te geven aan jouw boodschap. Van advertenties tot branded content en van commercials tot partnerships.

Waarom mediaonderzoek?

De mogelijkheden om jouw merk, product of dienst onder de aandacht te brengen in media zijn eindeloos. Dus waar kies je voor? Wat werkt binnen jouw branche en wat past bij het product of de dienst die je aanbiedt? 

Om te bepalen waar je welke boodschap met welk doel gaat verspreiden, is het van belang dat je een mediastrategie-opzet hebt. Zo zorg je dat je op de juiste momenten, bij de juiste mensen en op de juiste plek de aandacht vangt. Je wilt immers een verbinding aangaan met de consument en die bouw je op door ze aan te spreken met jouw boodschap en content. Met welk verhaal maak jij indruk? 

Waarop letten bij mediaonderzoek? 

Waar marketingcommunicatie zich richt op wat je wilt zenden, gaat mediaonderzoek ook over wat de consument wil ontvangen. Het is daarom van belang dat je weet wat diens aandacht vraagt, wat impact maakt en wat de consument wil horen, lezen en zien. Voor welke inzet kies je, waar ga je dit plaatsen en binnen welke context? Dat zijn allemaal factoren die invloed hebben op de perceptie van jouw content. Met mediaonderzoek maak je inzichtelijk én meetbaar hoe je het beste media kunt inzetten.

Campagne effecten van media-inzet

Onderzoek tijdens én na een campagne kan ook relevant zijn om learnings uit te halen en zo je campagnes en media-aanbod verder te optimaliseren. Je kunt dit eenmalig doen als je een specifieke onderzoeksvraag hebt, maar ook periodiek om inzicht te krijgen. Denk aan het effect van de ingezette mediawaarde en de waardering van jouw uitingen. 

Met deze inzichten krijg je ook een goed beeld van de manier waarop je jouw budget en middelen het beste kunt besteden. Hiervoor is het zinvol vooraf duidelijke doelstellingen op te stellen die je wilt behalen met de inzet van jouw mediacampagnes. 

Mediaonderzoek op Grow

Op Grow verschijnen regelmatig onderzoeken over mediaconsumptie. Van onderzoek naar slim regionaal adverteren tot het belang van aandacht. Ook helpen we je graag op weg om de perfecte advertentie op te stellen met do’s en don’ts uit het werkveld. Doe er je voordeel mee en laat je inspireren.