Zes concrete adviezen voor exposanten op consumentenbeurzen
Ondanks dat veel grootschalige evenementen de afgelopen twee jaar vanwege de coronapandemie niet door konden gaan en de regels op dit moment dergelijke evenementen niet toestaan, hebben wij er het volste vertrouwen in dat het binnenkort weer mogelijk is om je als bedrijf op consumentenbeurzen te presenteren. In dit artikel delen we zes concrete adviezen waardoor je daar goed op voorbereid bent en er optimaal rendement uit kunt halen.
Niet iedereen is even enthousiast als het om beurzen gaat. Het organiseren neemt redelijk wat tijd in beslag en de beursdagen zelf zijn vaak lang en kosten veel energie. Voordat je gaat deelnemen, moet je jezelf dan ook altijd de vraag stellen of een beurs het juiste marketingmiddel is om je doelstellingen te bereiken. Is het antwoord op deze vraag ja? Houd dan rekening met de volgende factoren.
1. Stel haalbare doelen en koester realistische verwachtingen
Als je een beursdeelname vergelijkt met een onlinemarketingcampagne, dan is het bereik misschien beperkt, maar de kwaliteit en impact zijn groot. Een beurs biedt je de mogelijkheid om in korte tijd zeer veel interessante leads te genereren waarmee je anders wellicht nooit in contact zou zijn gekomen.
Om het succes te kunnen bepalen en ook goed te kunnen vergelijken met andere marketingmiddelen doe je er verstandig aan om vooraf duidelijke doelstellingen te formuleren. Wie en wat wil je bereiken? Wil je een nieuw product lanceren, meer naamsbekendheid krijgen of meer leads genereren? Heb je dit vastgesteld, zet dan een duidelijke, meetbare doelstelling op papier. Bepaal vervolgens hoe je deze doelstelling gaat meten om het succes ervan te bepalen.
2. Doe aan verwachtingsmanagement en bied inspiratie
Consumenten bezoeken een beurs altijd met een bepaalde verwachting. Iemand die een woonbeurs bezoekt, verwacht dan ook geïnspireerd te worden door bedrijven en producten die hieraan gelieerd zijn. Wist je dat een beursbezoeker in een kwartier gemiddeld 21 stands van buitenaf bekijkt en ‘maar’ 6,5 stands bezoekt? Dit blijkt een onderzoek van Sanoma in 2018. Stands waar van buitenaf producten te zien zijn, krijgen meer aandacht.
Toon daarom inspirerende en aansprekende producten of bied een beleving om beursbezoekers te verleiden. Zorg dat producten van buitenaf goed zichtbaar zijn. Een stand is net een winkel: op basis van geëtaleerde producten onderscheid je je en besluiten consumenten tot het al dan niet bezoeken van een stand.
3. Zorg voor relevantie en beleving
Heb je de bezoeker geïnspireerd om de stand te bezoeken, dan is het natuurlijk noodzakelijk om aan de geschapen verwachtingen te voldoen. Een standbezoek duurt gemiddeld 1 minuut en 8 seconden. Het aantal prikkels (fysiologische responsen) en de duur van een standbezoek dragen alle significant bij aan de mate waarin dat bezoek wordt herinnerd.
Zorg daarom voor een breed assortiment aan producten dat verschillende typen bezoekers aanspreekt. Dan is er een grotere kans dat bezoekers producten zien die voor hen relevant zijn. Laat ze je producten voelen of zorg voor beleving; naast relevantie lokt het aanraken en proberen van producten fysiologische reacties (‘opwinding’) uit bij bezoekers en hierdoor worden jouw product(en) of merk(en) weer beter herinnerd. Emoties, acties en een langere bezoekduur verhogen namelijk de kans op merkherkenning.
4. Vergroot de kans op merkherkenning
Om de kans op merkherkenning nog meer te vergroten is het verstandig om het logo of de merknaam dicht bij de producten te plaatsen. Bezoekers kijken immers voornamelijk naar producten. Het is belangrijk dat je informatief bent en voor een tastbare herinnering zorgt; op de beurs is het gedrag van bezoekers voornamelijk gericht op het vergaren van informatie over producten. Iemand die in de stand naar producten kijkt, kijkt vervolgens ook vaak naar de bijbehorende informatie.
Veel bezoekers delen hun gegevens om informatie te ontvangen, maken foto’s van producten, vragen informatie of advies, maken notities of nemen een folder mee.
5. Opvolging na afloop
Voor bezoekers eindigt hun bezoek zodra ze de beurs verlaten. Verschillende onderzoeksrapporten bevestigen dat merkkoppeling vooral na het evenement plaatsvindt. Direct na afloop van het beursbezoek herinnert iemand zich voornamelijk producten en productcategorieën, maar anderhalve maand later is de merkherinnering opvallend hoog. Bezoekers hebben op onbewust niveau een positievere houding ten opzichte van de merken dan mensen die de beurs niet hebben bezocht.
Het is dan ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat je ook na afloop goed vindbaar bent, en dat je daarnaast zelf proactief de mensen benadert die je persoonlijk hebt gesproken. Dit kan op veel verschillende manieren. Denk aan een e-mail, LinkedIn-verzoek of een telefoontje. Hoe je het ook doet, zorg in ieder geval voor een goed follow-upplan om je leads op te volgen.
6. Direct succes boeken
Last but not least is natuurlijk de evaluatie. Zonder evaluatie weet je namelijk niet wat er al goed ging en wat je de volgende beursdeelname kunt doen om nóg meer succes te behalen. Maar ik ben meer een voorstander van direct succes boeken, en om dat te bereiken is vooral de voorbereiding essentieel. Denk daarom goed na over wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Maak hiervoor een concrete planning en ga ermee aan de slag. Dan kom je samen met je team tot een mooi resultaat. Succes!