Zo grijp je aandacht met jouw advertentie
In het drukke medialandschap van vandaag worden consumenten voortdurend geconfronteerd met reclameverspreiding. Het resultaat? Een sterk concurrerende markt waarin de consument een enorme hoeveelheid prikkels krijgt. Maar wat gaat er eigenlijk schuil achter een succesvolle poging om aandacht naar een advertentie toe te trekken en vast te houden? Wij zochten het samen met Unravel Research uit.
In het onderzoek is ontrafeld welke factoren schuilgaan achter aandacht voor advertenties, hoe deze de verwerking beïnvloeden én wat de impact is op de geadverteerde merken.
Schreeuwen om aandacht werkt averechts
Een advertentie die schreeuwt om aandacht. Je zou zeggen dat deze goed opvalt. Toch moet je hier voorzichtig mee zijn als adverteerder. Technieken die in eerste instantie goed opvallen, kunnen zich namelijk in een later stadium tegen de advertentie keren, zodra deze verwerkt wordt. Zo kunnen advertentievormen die de aandacht van de kijker geforceerd naar zich toe trekken, juist rekenen op minder positieve emoties. Hierdoor ontstaat er geen verlangen in het geadverteerde merk of product.
Mix en match de drie drivers van aandacht
Het genereren van aandacht is de eerste uitdaging voor elke marketinguiting. Uit het onderzoek blijkt dat drie elementen een cruciale rol spelen in het trekken en vasthouden van aandacht voor een advertentie: de uiting, context en persoon. De kunst is daarbij om de factoren van deze elementen goed te combineren.