Vijf redenen waarom het slim is om in de zomer te adverteren
Adverteren in de zomerperiode? Heeft dat zin? Nog steeds leeft bij veel bedrijven de perceptie dat adverteren in de zomer niet loont. Want het is tenslotte ‘komkommertijd’, maar het tegendeel is waar. Om de volgende vijf reden is het namelijk wel degelijk interessant om in de zomerperiode te adverteren.
1. Meer (en langer) aandacht
De vakantieperiode blijkt dé periode te zijn waarin mensen zich ontspannen en meer de tijd nemen om zich te oriënteren op bijvoorbeeld een nieuw bankstel of andere auto of op zoek gaan naar leuke activiteiten om te ondernemen. Ook is het de periode dat mensen zich gaan oriënteren op bijvoorbeeld nieuwe zonwering of een airco voor de volgende zomer. Juist op die mooie zomerdagen moet je dan ook als merk of potentiële nieuwe werkgever zichtbaar zijn in de fase van touch-sell.
2. Lagere kosten
Ondanks het hogere bereik, zijn de kosten voor adverteren in deze periode vaak lager dan in andere perioden zoals de feestdagen. De hele simpele reden daarvoor is dat veel adverteerders nog niet beseffen hoe rendabel het is om in de zomer te adverteren en dit zorgt ervoor dat de gemiddelde advertentieprijs daalt. Dat betekent dat slimme adverteerders tegen lagere kosten een groter marktaandeel kunnen pakken en dus zichtbaarder zijn dan de concurrentie.
3. Veel slimme inhaakmomenten
De zomerperiode bevat over het algemeen veel momenten waar je als adverteerder slim op kunt inhaken. Van het weer, grote sportevenementen als het EK of de Tour de France, een lokale braderie tot de start van het nieuwe schooljaar. Stuk voor stuk zijn dit mogelijkheden waar je als ondernemer een succesvolle inhaakcampagne voor kunt bedenken. Heb je een inhaakcampagne bedacht? Zorg er dan voor dat niemand in jouw regio om de campagne heen kan. Plaats bijvoorbeeld een advertentie in lokale media, verspreid folders, sponsor een evenement, zet social media in en plaats promotiematerialen in je winkel. Als je actie aanslaat of ludiek genoeg is, zal het nieuws zich als een lopend vuurtje verspreiden.
4. Carrièreswitch
Op de Nederlandse arbeidsmarkt is er momenteel een `war for talent’ gaande. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het lastig is om iemand te vinden die precies voldoet aan de eisen van jouw openstaande functie. Het is ook steeds moeilijker om de juiste werknemers te vinden door de grote vraag van andere bedrijven naar soortgelijke talenten. Daarnaast is het een feit dat maar 11% van de Nederlandse werkzoekenden actief op zoek is naar een baan, 46% latent op zoek en 42% helemaal niet op zoek. Maar gaan ze op zoek naar een nieuwe baan, dan doen ze dat vooral in de zomerperiode. Ondernemers die op zoek zijn naar nieuw talent, doen er dan ook verstandig aan om juist in de periode dat de concurrentie het niet doet, zichzelf als potentiële werkgever te presenteren.
5. Adverteren is altijd een slimme keuze
Of het nu lente, herfst, winter of zomer is, jezelf als merk onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep via de juiste mediakanalen is altijd een slimme keuze. Dat adverteren binnen het netwerk van DPG Media werkt, kunnen we aan de hand van tientallen cases onderbouwen. Liever helpen we jou echter bij het maken van de keuze of je er klaar voor bent om je producten of diensten de spotlight te geven die ze verdienen. Als grootste lokale mediapartij biedt DPG Media jou de meeste merken die er in Nederland écht toe doen en die iedere doelgroep gericht bereiken. Merken die in Nederland het meest vertrouwd en gewaardeerd worden.
Waar wacht je nog op?
Je ziet het, de komkommertijd is misschien wel een van de beste periode om in contact te komen met je doelgroep. Nu is de kans groot dat je zelf ook op vakantie gaat deze zomer om even op adem te komen, houd er daarom rekening mee dat je ervoor zorgt dat er altijd een collega aanwezig is om de advertentiecampagne te monitoren en eventueel bij te sturen. Eenmaal live gaat het feest namelijk pas echt beginnen.