Wat je moet weten over het meten van aandacht
Aandacht meten
Of je nu aan klant- of bureauzijde zit, waarschijnlijk heb je de laatste tijd op branche-evenementen of in de vakpers veel gehoord over de Attention Economy en het meten van aandacht. Het is tenslotte een van de meest spraakmakende onderwerpen binnen de huidige wereld van online adverteren. Maar omdat het meten van aandacht een relatief nieuw begrip is, bestaat er veel onduidelijkheid over de details, zoals waarom het zo belangrijk is en hoe het precies werkt. In dit artikel - het eerste artikel van een nieuwe serie op Grow van DPG Media - gaan we dieper in op het meten van aandacht, hoe je ermee kunt opvallen als bedrijf en hoe je er snel mee aan de slag gaat in je media-inkoop.
Kort samengevat meten we aandacht door te bepalen of een gekochte impressie wel of niet is gezien. Hoe gaat dat in zijn werk? Bedrijven die dit soort metingen/onderzoeken uitvoeren, verzamelen getagde data in je campagnes en laten hier vervolgens geavanceerde modellen voor machine learning op los om te bepalen of de impressie wel of niet werd gezien.
Aandacht is niet hetzelfde als zichtbaarheid
Een grote misvatting is dat aandacht hetzelfde is als zichtbaarheid. Volgens de definitie van de Media Ratings Council* is een impressie zichtbaar (viewable) als minstens 50% van de impressie minstens 1 seconde (display-advertenties) of 2 seconden (video) zichtbaar is op het scherm van de gebruiker. Een zichtbare advertentie wordt echter niet per definitie gezien. Zichtbaarheid vertelt je dus alleen of de advertentie de kans heeft gekregen om gezien te worden. Aandacht bepaalt of de advertentie daadwerkelijk is gezien.