Deterministische meting
Ook bekend als de panel-based aanpak, omdat de metingen worden gebaseerd op panels van gebruikers die toestemming hebben gegeven om hun browsegedrag te analyseren. Meestal gebeurt dit middels eye-tracking via de selfiecamera op hun mobiele telefoon of webcam van hun laptop, waarmee onderzoekers nauwkeurig kunnen zien waar gebruikers naar kijken. Deze methode wordt meestal gebruikt voor het ontwerpen van gebruikersinterfaces, maar kan ook worden toegepast in de media.
Probabilistische meting
Wordt ook vaak tag-based meting genoemd en blinkt uit waar de deterministische aanpak minder presteert: op schaal. In plaats van aangewezen te zijn op een klein panel, maakt probabilistische meting gebruik van een JavaScript-tag die wordt gekoppeld aan de reclamecampagne van een adverteerder. Deze tag verzamelt datapunten zoals tijd in beeld, scrollsnelheid, scherm percentage en engagements om te bepalen of de kans groot is dat iemand aandacht heeft besteed aan een advertentie.
AI en computervisie
Deze relatief nieuwe vorm van probabilistische meting maakt gebruik van computervisie en machine learning om te bepalen waar een gebruiker waarschijnlijk naar een element op een website of binnen een creatie kijkt. Het wordt meestal gebruikt voor het ontwerpen van gebruikersinterfaces, maar sommige bedrijven en reclamebureaus zetten het tegenwoordig ook in binnen het creatieve ontwerpproces om bijvoorbeeld video-advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Zoals je mag verwachten van een geavanceerd mediabedrijf heeft DPG Media uitgebreid onderzoek gedaan naar de verschillende meetmethoden van aandacht en worden deze allemaal ingezet wanneer deze van waarde zijn.
In samenwerking met Lumen hebben we verschillende panelonderzoeken uitgevoerd om de prestaties van onze display- en Seamless-advertenties te analyseren. De resultaten van dit onderzoek delen we in het volgende en laatste artikel van deze reeks.
We bieden nu al probabilistische metingen aan onze video adverteerders in België en zijn van plan dit in de tweede helft van 2024 officieel uit te rollen voor display-advertenties in Nederland. Met deze nieuwe toevoeging hopen we onze adverteerders meer inzicht te bieden in het verband tussen aandacht en impact van advertenties op hun media-inkopen op het Trusted Web.
Houd het platform Grow in de gaten voor meer informatie! Kan je niet wachten? Klik dan hier om contact met ons op te nemen.