“Een chatcast vraagt vooral om een goede chemie met de persoon tegenover je, een goede voorbereiding, een duidelijke doelgroep en herkenbaarheid.” Daan vult aan: “Het belangrijkste aan een chatcast is doorzettingsvermogen. Als je net start duurt het vaak even voordat de podcast succesvol wordt, omdat je jouw publiek eerst aan je moet binden. Daarom is het belangrijk dat je volhoudt, ook al gaat het in het begin nog niet zo goed als gehoopt.”
Inspiratiebronnen voor het maken van een succesvolle podcast
Daan: “De ideeën voor de verhalende podcasts die we maken, komen van journalisten die op de redacties van de DPG mediatitels werken. De podcastmakers in mijn team trekken dan langere tijd op met die journalisten om samen onderzoek te doen en het verhaal in audio te vertellen.”
Daan: “Elke keer stellen we onszelf weer de vraag hoe de podcasts het verlengstuk kunnen zijn van de redactie.”
Renée: “Een andere manier om inspiratie te verzamelen voor podcasts, is het luisteren van veel andere podcasts en te analyseren wat wel en niet werkt en waarom.”
De benodigdheden voor het maken van een podcast
Een verhalende podcast produceren kost meestal meer tijd dan een chatcast. Bij een verhalende podcast doen de makers onderzoek, nemen ze interviews op, schrijven ze scripts met personages, verhaallijnen en spanningsbogen. Ook maken ze het sounddesign en monteren ze de afleveringen aan elkaar. Renée: “Elke aflevering heeft een bepaalde spanningsboog en daar werk je naartoe. Zo zijn we met het maken van ‘In de ban van Rian’ vijf maanden bezig geweest.”
“Bij een chatcast is de productie per aflevering eenvoudiger, maar je moet vooraf goed nadenken over het doel van je podcast, het publiek dat je wil bereiken, de onderwerpen die je wil belichten en met wie je dat wil doen. Dus voor je begint, is het goed om daar goed over na te denken. Maar als je podcasts eenmaal loopt, kan het redelijk snel gaan.”
Dit zijn de KPI’s die je kan hanteren om het succes van je podcast te meten
Voor het meten van het succes van een podcast zijn er verschillende KPI’s waar je rekening mee kunt houden. Belangrijke KPI’s zijn het aantal downloads of het aantal luisteraars van een podcast, maar deze harde KPI’s zijn zeker niet het belangrijkste. Daan: “Sommige merken hebben een groter bereik dan andere, waardoor het aantal downloads per podcast varieert.” Renée vult aan: “Wat soms nog belangrijker is, is welke reacties een podcast teweegbrengt en of andere media de podcast oppakken.” Daan: “Ja, en een redactie is op een hele andere manier met hun content bezig, wat ook heel belangrijk is.”
Van publiek tot ambassadeurs. Podcast en dan: dit is hoe je het publiek aan je bindt
Daan: “Verhalende podcasts zijn een uithangbord van de kwaliteit van de content die je bij de merken (zoals een AD of Volkskrant) kunt krijgen. Verhalende podcasts bieden namelijk de ruimte voor diepgravende onderzoeksjournalistiek. Als krantentitel laat je daarmee dus zien wat je in huis hebt. Het voordeel van een podcast is dat het echt het merk versterkt. Je kunt verschillende media nu op andere momenten van de dag consumeren. Omdat consumenten de content anders consumeren, kan de waardering voor het merk stijgen.”
Renée: “Wanneer we een podcast lanceren, merken we dat de merkwaardering hierna een stuk hoger is. Daarnaast valt het op dat de diverse content elkaar versterkt. Toen we ‘In de ban van Rian’ lanceerden, zagen we dat de oudere artikelen over dit onderwerp ook een boost kregen. Je gaat hierdoor heel slim met verouderde content om.”
De laatste tips voor startende podcastmakers
Daan: “Heb je een goed idee voor een podcast? Begin gewoon! Je leert heel veel als je met een podcast start en het kost niet veel moeite om te beginnen. Een podcast is een mooi medium om je persoonlijke mening te geven en om je eigen enthousiasme erin te verwerken, dus laat jezelf vooral niet tegenhouden.” Renée: “Ja, maar blijf wel kritisch als je merkt dat iets niet werkt. Durf feedback te vragen, laat je podcast door andere mensen luisteren en laat ze meedenken.”