Pexels Mikael Blomkvist 4152560

Hoe zet je een succesvolle influencermarketingcampagne op?


Grow redactie 20 nov. 2024

Hoe zet je een succesvolle influencer marketing campagne op?

Steeds meer merken zetten influencer marketing in om hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Een goed geplande campagne kan jouw merk ondersteunen in elke fase van de marketingfunnel: van awareness tot conversie. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap een succesvolle influencer marketing campagne opzet en geven we je handige tips hoe je influencers inzet in elke fase van de funnel.

Om echt impact te maken met influencer marketing heb je allereerst een goed plan nodig. Dit zijn de stappen die nodig zijn voor het opzetten van een succesvolle campagne.

  1. Bepaal campagnedoelen: Stel duidelijke doelen zoals merkbekendheid, engagement of verkoop en bepaal de KPI’s (volgers, likes, omzet).
  2. Kies de juiste influencers: Selecteer influencers die passen bij jouw doelgroep en doelen. Maak een afweging op engagement, aantal volgers en eerdere samenwerkingen van de influencer met andere merken.
  3. Stel een budget vast: Bepaal het budget, inclusief extra kosten voor giveaways, margeverlies door aanbiedingen en productie van content.
  4. Plan je campagne: Kies het type content en de kanalen (posts, stories, video’s) en maak een contentkalender.
  5. Zorg voor duidelijke communicatie: Maak duidelijke afspraken met de influencer over de verwachtingen, deadlines en het gebruik van relevante en verplichte hashtags zoals #ad of #sponsored.
  6. Creëer en accordeer de content: Werk samen aan authentieke content die past bij het merk en controleer of belangrijke tags, links, en calls-to-action (CTA’s) juist zijn toegevoegd.
  7. Volg de resultaten: Houd de belangrijkste statistieken bij, zoals bereik, engagement, klikken en verkoop. Vraag de influencer om analyses te delen, zodat je het succes kunt monitoren en optimaliseren.
  8. Evalueer na de campagne: Analyseer de uitkomsten, zoals het aantal weergaven, engagement en ROI, en vergelijk deze met je oorspronkelijke doelen om het succes te beoordelen. Schrijf een evaluatie met de belangrijkste inzichten voor toekomstige campagnes en deel deze feedback met de influencer voor een langetermijnrelatie.

Influencermarketing inzetten in elke fase van de funnel

Nu je globaal weet hoe je een succesvolle influencer campagne opzet, is het tijd om de diepte in te duiken. Want influencer marketing kun je in elke laag van de marketingfunnel inzetten. Maar elke fase behoeft wél een andere aanpak met andere doelstellingen en metrics. 

Touch: Het creëren van merkbekendheid

In de touch-fase draait alles om authenticiteit, inspiratie en het opwekken van nieuwsgierigheid. Hier wil je zo veel mogelijk mensen bereiken, dus kies je het liefst voor macro-influencers met veel volgers. Het is belangrijk dat de content niet focust op verkoop, maar op het opbouwen van een connectie. Merken die dit goed aanpakken, kiezen voor storytelling en inspirerende content. Een bekend voorbeeld is Airbnb dat samenwerkt met populaire reisbloggers die unieke verblijven delen via de meest mooie foto’s en video’s. Of Red Bull dat richt zich op extreme sporters die hun avonturen vastleggen op social media en zo het merk associëren met energie en avontuur.Influencer marketing kun je net zoals elke campagne meten door doelstellingen te vertalen naar KPI’s. Om de effectiviteit van je influencer campagne te meten in de touch-fase kun je het beste kijken naar:

  • Impressies: het aantal keren dat je bericht aan je doelgroep is getoond;
  • Bereik: het aantal unieke personen dat je bericht heeft gezien;
  • Engagement: het aantal likes, reacties en gedeelde berichten dat je post ontvangt.

Tell: Vertrouwen opbouwen en voorkeur creëren

In de tell-fase van de marketingfunnel gaat het om het verdiepen van de merkrelatie door het delen van informatie en voordelen die jouw potentiële klanten dichter bij een aankoopbeslissing brengen. Naarmate je verder in de funnel komt, presteren kleinere influencers over het algemeen beter. Hoe kleiner de online community, hoe groter de kans op betekenisvolle interactie. In deze fase is het belangrijk om een overtuigend verhaal te vertellen over de unieke voordelen van jouw producten of dienst, het liefst middels persoonlijke ervaringen, waarbij de doelgroep jouw product in actie ziet. Samsung kiest er bijvoorbeeld voor om tech influencers in te zetten die diepgaande, praktische reviews van hun producten delen. Ze richten zich hierbij op functies zoals de camera, batterijduur en schermkwaliteit, vaak vergeleken met concurrenten. Een ander voorbeeld is BMW dat auto-influencers inzet om kijkers mee te nemen op virtuele testritten, waarin onderwerpen zoals rijcomfort, technologie, brandstofefficiëntie en rijgedrag in verschillende omstandigheden aan bod komen. Deze influencer campagnes richten zich op het wegnemen van twijfels en het verhogen van de overweging en merkvoorkeur. Wil je in deze fase het succes van de influencer meten? Kijk dan naar:

  • Engagement rate: Dit laat het engagement percentage zien. In andere woorden; hoeveel procent de post heeft geliket, erop reageerde of deze deelde. Je kunt deze berekenen met de volgende formule: Engagement rate = (totaal aantal posts - engagements / aantal volgers) x 100
  • Likes-to-comments ratio: Door het aantal reacties te vergelijken met het aantal likes van een post, kun je meer inzicht krijgen in of mensen op een actievere of meer passieve manier betrokken zijn bij de content van een creator.
  • Volgers op owned channels: Afhankelijk van het type content en call-to-action zie je een stijging in het aantal volgers op de eigen kanalen, of meer traffic naar de website, nieuwsbriefinschrijvingen etc.

Sell: Van overwegen naar kopen

In de sell-fase van de marketingfunnel richt men zich op het omzetten van geïnteresseerde volgers naar klanten via directe promoties en aankoopgerichte content. Merken werken hiervoor samen met influencers om acties zoals kortingscodes, beperkte aanbiedingen of exclusieve producten te promoten. Een goed voorbeeld is HelloFresh, dat vaak influencer campagnes inzet om de aankoop van abonnementen op maaltijdpakketten te stimuleren. De influencers delen kortingscodes voor HelloFresh-abonnementen en demonstreren het gemak en de kwaliteit van de maaltijden in hun posts of video’s. Vaak gaat het om first-time deals, waarbij nieuwe klanten met een flinke korting kunnen beginnen, of gratis bezorging voor bestaande klanten. Door influencers op deze manier content te laten maken, kun je als merk makkelijk bijhouden hoeveel mensen een code gebruiken of klikken op een link en daarmee de conversie vanuit de influencer campagne meten.

Benieuwd naar meer informatie over de integratie van influencers in jouw marketingfunnel? DPG Media helpt je graag met het opzetten van effectieve campagnes en het vinden van de juiste merkambassadeurs.

Grow redactie

72 artikelen