Om nieuwe klanten binnen te halen, moet je werken aan bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf, merk of product. Als je via verschillende touchpoints voldoende vaak zichtbaar bent bij jouw doelgroep mag je ze vroeg of laat verwelkomen als nieuwe klanten. We leggen je uit over de kracht van herhaling en delen 7 touchpoints die je kunt gebruiken om mee op te vallen.
De kracht van herhaling
Pas bij voldoende herhaling ervaren klanten voldoende vertrouwen om contact met je op te nemen. Of om jouw product een keer uit te proberen. Dat is de ervaring en overtuiging van Maaike Daleman, Digital Advertising Expert bij DPG Media. Ze wijst op de kracht van herhaling: “Je doelgroep heeft gemiddeld 7 tot 9 touchpoints nodig om klant bij je te worden. En online is dat soms nog veel meer.”
Naarmate de doelgroep jouw bedrijf, merk of product vaker voorbij ziet komen, voelt dat steeds meer vertrouwd. Een potentiële klant overtuigt als het ware zichzelf, door moed te verzamelen om contact op te nemen of een bestelling bij je te plaatsen. Dat betekent andersom dat je vooral blijvend moet investeren, en niet achterover kunt leunen na één campagne. Zo’n losse flodder is dan vaak zonde van de investering.
7 touchpoints voor meer naamsbekendheid
Organisaties die succesvol werken aan hun naamsbekendheid gebruiken daarvoor meerdere touchpoints. Dat zijn er gemiddeld 7 tot 9. Het zijn momenten waarop de doelgroep in contact komt met jouw bedrijf, merk of product.
De touchpoints om jouw naamsbekendheid te vergroten vormen het vroege deel in de customer journey. Breng daarom zo nauwkeurig mogelijk in kaart waar jouw doelgroep zich (online) bevindt en hoe je die kunt bereiken. Hoe beter je de doelgroep begrijpt, des te makkelijker is het om de juiste touchpoints te vinden en daar jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Wij delen zeven mogelijke punten om jouw doelgroep te ontmoeten. Gebruik ze om jouw naamsbekendheid te vergroten, waarmee je de drempel verlaagt om contact op te nemen of een bestelling bij je te plaatsen.
Laat je zien via social media
Het zijn eigenlijk in één keer meerdere touchpoints, omdat de kans groot is dat jouw doelgroep verschillende social media kanalen gebruikt. Dus zijn potentiële klanten actief op Instagram, Facebook en LinkedIn? Of wellicht op Pinterest? Probeer ze daar te bereiken.
Misschien lukt het om met een organische post veel bereik te creëren. Daarnaast kun je op de verschillende sociale media adverteren. Doe dit bijvoorbeeld als je nog niet zoveel volgers hebt. Gebruik de mogelijkheden tot targeting om jouw doelgroep te benaderen en bij hen zichtbaar te worden.
Verwijs naar jouw website
Verwijs vanuit de verschillende posts en/of advertenties naar jouw eigen website. Dat is een mooi tweede touchpoint. Hier heb je de mogelijkheid hebt om iets meer te laten zien en te vertellen. Verwijs bij voorkeur naar een dieper gelegen pagina in de menustructuur. Sluit met die pagina aan bij wat je in de advertentie of post op social media vertelde.
Op de website heb je de kans om met een call-to-action aan te zetten tot actie. Vraag bezoekers om contact met je op te nemen, verleid ze tot een bestelling of stuur aan op het volgende touchpoint.
Bied een whitepaper aan
In veel branches is het namelijk gebruikelijk dat leads niet meteen bestellen of contact met je opnemen. Je kunt de drempel dan verlagen door een gratis whitepaper als download aan te bieden. In de whitepaper deel je praktische tips, ga je in op een specifiek onderwerp of deel je de visie van jouw bedrijf of merk.
Vraag om een e-mailadres in ruil voor de gratis download van de whitepaper. Het is een belangrijk touchpoint. Je toont er jouw autoriteit binnen de branche mee aan. Als de doelgroep tien minuten lang de whitepaper leest en regelmatig jouw bedrijf, merk of product ziet, is dat zeer waardevolle aandacht.