Er gaan in Nederland miljarden om in digitale advertenties. In 2021 groeide deze markt opnieuw met 34% en werd er maar liefst 3,1 miljard euro uitgegeven door adverteerders. De ontwikkelingen in deze markt volgen elkaar in enorm tempo op. Strategieën die vorig jaar nog uitstekend voor je werkten, werken nu misschien niet meer. Daarom is het belangrijk is om op de hoogte te blijven van (digitale) marketingtrends. Pas je digitale campagnes aan en zorg ervoor dat je de meest actuele methoden gebruikt om het best mogelijke resultaat te bereiken. In dit artikel vind je een lijst met de do's en don'ts van digitaal adverteren, zodat je ook in 2023 effectief je doelgroep weet te bereiken.
1. Begin met een strategie
Voor een online advertentiecampagne die echt resultaat oplevert, is vooraf een doordachte strategie met meetbare doelstellingen erg belangrijk. Bedenk van tevoren wat je wil gaan aanpakken, hoeveel tijd hiermee gemoeid is en welke resultaten je wil bereiken. Weet ook wat je concurrenten doen, analyseer je huidige situatie en doe een eventuele nulmeting. Stel uitdagende, maar haalbare KPI’s. Dat is de basis van digitaal adverteren, anders heb je geen handvatten waarmee je de campagne later kunt optimaliseren. Om vervolgens ook een budget te bepalen, helpen de antwoorden op vragen als: wat is de gemiddelde orderwaarde, wat is de customer lifetime value, en wat zijn mijn winstmarges per product/dienst? Als je dit allemaal in kaart hebt gebracht staat de basis van jouw campagnestrategie.
2. Ken je doelgroep
Het bovenstaande plan is slechts het begin van jouw digitale campagne. Zonder het juiste publiek hebben de advertenties niet veel waarde. Begin daarom met uitgebreid onderzoek naar jouw doelgroep en maak buyer personas om je potentiële klanten goed te leren kennen. Krijg inzicht in hun voorkeuren, gedrag, smaak en demografische kenmerken. Probeer A/B-testen en kijk wat het beste werkt. Daarnaast is het belangrijk te weten waar deze potentiële klanten zich online bevinden. Gericht targeten levert geld op. Effectief je doelgroep bereiken kan door de digitale campagne te verrijken met eigen CRM-data en lookalike-targeting. Hoe persoonlijker de content, hoe beter deze scoort. Personalisatie in campagnes door de integratie van CRM-data die volledig gericht zijn op resultaat, geeft meer grip op de doelgroep en een beter resultaat.
Customer matching levert bungalows.nl 60% nieuwe klanten op
Bungalows.nl wilde meer nieuwe klanten realiseren en bestaande klanten effectief uitsluiten. Dit was de aanleiding om een pilotcase te starten en de effectiviteit van verschillende kanalen te vergelijken. Zie hier het resultaat van een succesvolle campagne door het combineren van eigen CRM-data met nieuwe klantprofielen.
Door relevante content te maken voor de juiste doelgroep in de juiste fase in de marketing-funnel, kun je de verwachting die je schept met adverteren ook steeds waarmaken. Bedenk daarom van tevoren een zo uitgebreid mogelijke campagneflow en splits deze per fase en per kanaal. Onderzoek hiervoor de customer journey zo ver als mogelijk. Conversies zijn het ultieme doel, maar je kunt ook per punt kijken waar er ruimte is voor verbetering. Zo kan blijken dat je een informatieve campagne nodig hebt in de oriëntatiefase of bijvoorbeeld extra kanalen moet inzetten waar je doelgroep wel actief is, maar jij (nog) niet. Maak je marketingboodschap zo relevant mogelijk en niet alleen in de advertenties, maar ook voor landingspagina’s en in alle vervolgcommunicatie. Dit zorgt uiteindelijk voor succesvolle campagnes in alle fases van de customer journey, met hogere conversiepercentages en ROI.
4. Data verwerken en optimaliseren
Bij het live zetten van je campagne stopt je digitale advertentieavontuur niet. Het blijft belangrijk om te testen en de prestaties van je advertenties bij te houden. Om tot een succesvolle campagne te komen, moet je voortdurend optimaliseren. Door de voortgang te monitoren en het gespendeerde budget bij te houden per specifieke inzet, kun je zien hoeveel winst er wordt gegenereerd per kanaal en campagneonderdeel (ROI). De grootste uitdaging ligt hierbij in het inzichtelijk en bruikbaar maken van je data voor vervolgcampagnes. Ook wil je natuurlijk zo goedkoop mogelijk inkopen en zo min mogelijk betalen voor leads en conversies. Daarom is het handig om snel inzicht te krijgen in de prestaties van je advertenties en de kwaliteit te optimaliseren.
5. Koppel Ads en Google Analytics
Als je grip wil krijgen op je advertentiecampagnes is het belangrijk om zo veel mogelijk data te verzamelen. Met deze data kun je immers verder optimaliseren om zo uiteindelijk winstgevende campagnes te creëren. Google Analytics is een slimme tool die marketeers kunnen gebruiken om meer inzicht te krijgen in de prestaties van campagnes en het gedrag van klanten. Door gebruik te maken van UTM-tags kun je de resultaten van je advertenties bekijken in Google Analytics. Je krijgt meer inzicht in het aantal gebruikers en sessies die voort zijn gekomen uit de advertentiecampagne. Je kunt zien waar websitebezoekers vandaan komen en wat ze op jouw website doen, zoals een contactformulier invullen of een blog lezen. Als je jouw digitale campagne niet goed hebt gekoppeld aan je advertentie(account), mis je dus een hoop informatie!
6. Houd je website up-to-date
Succesvol digitaal adverteren leidt vaak tot meer traffic naar de website. Om ervoor te zorgen dat deze bezoekers niet afhaken, is het belangrijk om de website in te richten op de campagne, met een duidelijke flow, interne links en een landingspagina die op de advertentie is afgestemd. Een website moet tegenwoordig mobiel-vriendelijk zijn en up-to-date blijven met de nieuwste trends. Plaats daarom regelmatig nieuwe content, zo veel mogelijk relevante informatie en geef je doelgroep een reden om terug te komen. Ga daarnaast op zoek naar de grote uitstappunten van bezoekers van je website. Op welke pagina’s haken ze af en waarom besluiten ze de website te verlaten? Los deze problemen op en het conversiepercentage van de website en de campagne zullen stijgen.
7. Spreid je kansen
Vertrouw niet te veel op één platform. Een potentiële klant heeft de mogelijkheid om in verschillende omgevingen (sites/apps/platformen) en op verschillende momenten (marketing funnel) met je merk te communiceren. De totale beleving wordt steeds belangrijker en je wil je (potentiële) klanten op meerdere touchpoints raken met een consistente boodschap. Focus je campagne daarom goed en verdeel een initieel budget over verschillende kanalen. Bekijk gaandeweg welke advertenties op welk kanaal het meeste opleveren, voordat je het mediabudget verder gaat spenderen. Door te veel in te zetten op één kanaal raak je vaak niet alle punten in de customer journey. Leg daarom niet al je eieren in hetzelfde mandje en spreid je contactmomenten en risico’s.
Probeer niet alles zelf te doen
Digitale marketing is een zeer uitgebreid en geavanceerd vakgebied. Alle losse campagne-onderdelen werken samen aan het grotere geheel, waardoor de beste resultaten worden bereikt als de verschillende specialisten binnen een organisatie goed met elkaar communiceren en de doelstellingen gezamenlijk dragen. Om alle facetten van digitaal adverteren te begrijpen en de taken correct uit te voeren, is er een professional nodig. Een ervaren hand zal de kansen op een succesvolle campagne namelijk aanzienlijk verhogen. Niet alle bedrijven hebben (een team van) specialisten in huis en schakelen daarom soms de hulp in van een digitaal bureau voor een succesvolle marketingcampagne.
Laat ons jou helpen
DPG Media heeft een groot advertentienetwerk en helpt bij het monitoren en optimaliseren van digitale campagnes om zo het meeste uit jouw campagnebudget te halen. Met Datalab kun je heel specifiek targeten en krijg je tevens inzicht in de campagneresultaten en kenmerken van de bereikte en geactiveerde doelgroep(en). Onze campagne specialisten en performance marketeers staan klaar om je te adviseren en te helpen met resultaatgericht adverteren.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste media en marketing trends. Ontvang waardevolle inzichten over jouw branche en doelgroep. Tot slot krijg je als eerste het laatste nieuws van DPG Media zoals introducties, relevante inhaakmomenten en speciale acties.