Shutterstock 1854698461 Small

9 tips voor succesvolle performance marketing


Mike van der Peet 21 apr. 2021

9 tips voor succesvolle performance marketing

Een introductie in performance marketing

De ontwikkelingen binnen het digital landschap volgen elkaar in rap tempo op. Ook op het gebied van performance marketing. Als marketeer ben je continu aan het optimaliseren. Zowel om je merk sterker te maken, als het verbeteren van je resultaten. Als Manager Performance en Business partnerships bij DPG Media, heeft Mike van der Peet zich ontpopt tot specialist op complexe performance vraagstukken.

 

Alles over performance marketing

In voorgaande artikelen hebben we uitgelegd hoe je zelf een performance marketing campagne opzet in drie stappen. In dit artikel delen we onze tips voor succesvolle performance marketing.

 

1. Zorg voor open communicatie in het team

De performance doelstellingen moeten bij alle relevante personen bekend zijn en door hen gedragen worden. Alle losse campagne onderdelen werken samen aan het grotere geheel, waardoor het dus zonde is als er binnen de organisatie verschillende silo’s zijn die niet met elkaar praten of eigen doelen nastreven.

 

2. Bepaal haalbare KPI's

Stel uitdagende, maar haalbare KPI’s in. Dit is de basis van de campagnes, anders zijn er geen handvatten om de campagnes op te optimaliseren.

 

3. Onderzoek de customer journey

Onderzoek de customer journey zo ver als mogelijk is. Conversies zijn het ultieme doel van elke performance campagne. Zoek naar de punten in de customer journey die aangepakt kunnen worden om elk mogelijke procent verbetering waar te maken. Dit kan door ze extra informatie te verschaffen in de oriëntatiefase tot het inzetten van extra kanalen waar de doelgroep wel zit, maar jij nog niet.

 

4. Analyseer bezoekersgedrag

Ga op zoek naar de grote uitstappunten van bezoekers op je website. Op welke punten en waarom besluiten ze om je website te verlaten (weinig info, lange laadtijd, niet mobiel vriendelijk)? Dicht deze gaten en het conversiepercentage van de website en campagne stijgt.

 

5. Structureer en analyseer je data

Maak je databrij inzichtelijk en bruikbaar. Het is vandaag de dag mogelijk om ontelbare hoeveelheden data van je klanten, bezoekers en hun surfgedrag op te slaan. De uitdaging is om deze enorme hoeveelheden data, zowel gestructureerd als ongestructureerd, te verwerken en te analyseren om ze betekenis te geven en hierna in te kunnen zetten voor de relevante campagne onderdelen.

 

6. Personaliseer je campagne

Ontdek de toegevoegde waarde van elk contactpunt met de gebruiker. Als je de mogelijkheid hebt om je marketinginspanningen te verrijken met eigen CRM data, krijg je meer controle over de werking en uitvoer van deze advertentiecampagnes. Zo kun je ook de vervolgcampagnes beter afstemmen op deze gebruikers (persoonlijke retargeting of het versturen van een gepersonaliseerde DM). Personalisatie in campagnes door de integratie van CRM data die volledig gericht zijn op resultaat, geven een betere grip op de doelgroepen waarmee je communiceert. Hierdoor kun je de ROI in de campagnes versterken. Een voorbeeld van zo'n campagne kun je hier bekijken: samenwerking customer matching met Bungalows.nl.

 

7. Zorg voor een omnichannel strategie

De opkomst van steeds meer kanalen in zowel de online als offline omgeving waarmee de consument kan communiceren met een merk, vraagt om het creëren van een werkwijze gericht op omnichannel. Een gebruiker heeft de mogelijkheid om in verschillende omgevingen (sites/apps/platformen), momenten en apparaten met je merk te communiceren. En het is jouw taak om te weten dat dit dezelfde persoon is en op welke manier hij/zij verwacht dat je met hem/haar communiceert.

 

8. Blijf op de hoogte

Het is belangrijk om constant te innoveren en de markt om je heen goed in de gaten te houden. Zijn er opkomende platformen waar onze producten of diensten goed aangeboden kunnen worden? Verschuiven onze klanten van plek A naar plek B? De zin: “We doen het op deze manier, want zo hebben we het altijd al gedaan” is killing voor performance campagnes.

 

9. Maak verwachtingen waar

Elke uiting die gepubliceerd wordt moet voldoen aan de verwachtingen die de klant heeft en moet in lijn zijn met de uiteindelijke campagnedoelstelling. Als de klant bijvoorbeeld op een banner klikt van een Chromebook en deze landt uiteindelijk op de algemene homepage van de aanbieder, is dat een enorme conversiekiller, omdat het niet op elkaar aansluit.

 

Verder lezen

Dit was het laatste deel van de reeks: Een introductie in performance marketing. Lees de vorige artikelen nog eens terug of sla ze op in je browser.

1. Wat is performance marketing?

2. Waarom en wanneer performance marketing inzetten?

3. Wat zijn de KPI's in performance marketing?

4. Een performance campagne opzetten in 3 stappen

5. 9 tips voor een succesvolle performance marketing

Mike van der Peet
Performance based marketing expert

10 artikelen