Winkelen kan tegenwoordig overal en altijd. Potentiële klanten hebben steeds meer kanalen en apparaten tot hun beschikking en daardoor ook de mogelijkheid om in verschillende omgevingen op verschillende momenten met je merk te communiceren. Als marketeer is het daarom van belang dat je weet wie je gebruikers zijn en wat ze van je verwachten. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw merk op iedere relevante plek en op het juiste moment aanwezig is. Deze zogenaamde omnichannel strategie biedt ook voor jouw merk kansen om betere verkoopcijfers te realiseren.
Breng de customer journey in kaart
Als marketeer is het waardevol om de customer journey goed in kaart te brengen. Door alle contactmomenten vast te leggen die (potentiële) klanten hebben met jouw merk, kun je beter inspelen op de behoefte per touchpoint en de verschillende kanalen die zij gebruiken. Het begint voor de consument met oriëntatie, advies en vergelijken.
Daarnaast zoekt bijna de helft van de consumenten ook naar inspiratie. Dat gebeurt tegenwoordig voornamelijk online (op smartphones) via social media, websites en zoekmachines. Als je precies weet waar jouw klanten zich bevinden, kun je ook gericht adverteren.
Steeds meer consumenten doen eerst online onderzoek om vervolgens offline, of op een later moment alsnog online, een aankoop te doen. Zorg daarom voor de juiste boodschap op en een goede samenwerking tussen de verschillende online kanalen. Vergeet daarbij niet de rol van fysieke winkels!
Omnichannel is de norm
Een omnichannel strategie is een verkoop- en marketingaanpak die (potentiële) klanten een volledig geïntegreerde winkelervaring biedt door gebruikerservaringen op meerdere touchpoints te combineren, waaronder web, social, mobiele apps en fysieke winkels. In retail houden consumenten van merken die een omnichannel ervaring bieden. Ze willen tijdens het shoppen hun gegevens niet steeds herhalen als ze van kanaal wisselen.
Het aantal klanten dat gebruikmaakt van meerdere kanalen in het aankoopproces is hier maar liefst 73%. Deze klanten geven ook meer uit! Klanten die in aanraking zijn gekomen met de meerdere kanalen van een merk spenderen 4% meer in de winkel en zelfs 10% meer online. Daarnaast behouden bedrijven met een sterke omnichannel strategie tot 89% van hun klanten als zij switchen tussen verschillende kanalen. Omnichannel gaat over beleving en als die beleving positief is, komen klanten sneller bij je terug. Wees je als marketeer daarom bewust van de kansen die deze aanpak je biedt.
Omnichannel aanpak in adverteren
Een omnichannel aanpak past bij ieder merk, elk product en in iedere fase in de marketing funnel. Ook als je geen retailer bent. Veel bedrijven worstelen nog steeds met een omnichannel strategie, mede door de enorme hoeveelheid touchpoints in de customer journey en online ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen. Het wordt steeds moeilijker om contactmomenten goed te voorspellen en dan ook nog relevant te communiceren. Het is aan jou als online marketeer om op iedere plek op het juiste moment aanwezig te zijn. Voor een omnichannel aanpak in adverteren, kun je ook de hulp inschakelen van een specialist.
DPG Media helpt bedrijven met multidisciplinaire campagnes en adverteren via meerdere kanalen. Een voorbeeld van een dergelijke advertentiecampagne waarbij niet alleen zichtbaarheid, maar ook voorkeur en overweging werden vergroot, kun je hier bekijken: Crossmediale inzet helpt Rabobank aan hogere overweging.
Bronnen: Multiply, Shopify, Bluebird Day,