Vergrijzing is een belangrijke ontwikkeling die langzaam maar zeker grote gevolgen gaat hebben voor veel ondernemers en (online) marketeers. Over tien jaar is één op de vier Nederlanders 65-plusser en daar zal iedere branche rekening mee moeten houden. Vergrijzing vraagt om strategische keuzes, maar biedt tegelijkertijd ook kansen. In dit artikel lees je hoe je je kunt voorbereiden op de oudere consument van morgen.
Oudere mensen besteden minder en delen hun tijd anders in
Het leefpatroon van consumenten verandert vaak vanaf 55 jaar. Denk bijvoorbeeld aan de gezinssamenstelling (kinderen gaan het huis uit), er wordt anders/minder gekookt en er kan ineens buiten de schoolvakanties op vakantie worden gegaan. Deze veranderingen hebben een groot effect op het koopgedrag. Naast het feit dat het inkomen vaak daalt na de pensionering, besteden oudere mensen ook minder tijd aan winkelen, want ze hebben al veel spullen. Deze groep heeft relatief meer tijd en geeft dan ook liever meer geld uit aan ontspanning in hun vrije tijd.
Het mediagebruik van senioren
Dagbladen, magazines, radio en tv worden door de huidige senioren nog steeds intensiever gebruikt dan het internet. De verwachting is dat het internet een belangrijker medium gaat worden en dat de online verkopen aan de 67-plusser over tien jaar zullen stijgen. Dit komt onder andere doordat de huidige 40 tot 66-jarigen in de toekomst veel digitaler zijn dan de huidige groep 67-plussers. Als online marketeer kun jein de toekomst veel winst behalen door je primaire gebruikersgroep van 20-49 jaar uit te breiden naar 20-75 jaar. Gezien de samenstelling van deze nieuwe, bredere doelgroep kan het slim zijn om ook je assortiment te verbreden, om deze uitbreiding van je klantgroep beter te bedienen.
Relevant blijven voor een oudere klantgroep
Deze demografische ontwikkeling impliceert een verschuiving in de klantgroep van elke organisatie. Dit zal om strategische keuzes vragen. Kun je jouw merkaanbod in de huidige branche blijven ontwikkelen en kun je daarmee nu én in de toekomst een duurzame propositie ontwikkelen? Of ontstaan er nieuwe kansen in andere industrieën waar je als merk op kunt inspelen? Om antwoord op deze vragen te kunnen geven, is het belangrijk te weten wat de interesses en behoeftes zijn van de oudere consument van morgen:
- De oudere consument heeft behoefte aan producten met een hoge toegevoegde waarde, en aan producten en diensten die het dagelijkse leven vergemakkelijken.
- Professionele advisering en het ontzorgen van de klantgroep zijn belangrijk.
- De belangrijkste redenen om nog fysiek te winkelen, zijn advies, service en het uitproberen of passen van producten.
- De oudere consument wil meer besteden aan vrije tijd en ontspanning dan aan spullen.
- Er is focus op gezondheid en zo lang mogelijk vitaal blijven.
- Er wordt relatief meer waarde gehecht aan duurzaamheid, gelet op de wereld die ze achterlaten voor hun (klein)kinderen.
Nu beginnen met voorbereiden
Als merk zul je je best moeten doen om aantrekkelijk te blijven voor de oudere consument. Analyseer daarom altijd je locatie, assortiment, serviceniveau en je inzet van online strategieën om de beste keuzes te maken voor de toekomst. Vergrijzing is niet alleen een bedreiging, maar biedt juist ook kansen. Als merk is het daarom goed om tijdig te anticiperen op deze onomkeerbare trend.
Oudere klantgroepen bereiken met Datalab
Kun je hier hulp bij gebruiken? Dan is het altijd een goed idee om de hulp van DPG Media in te schakelen. DPG Media helpt merken met het bereiken van de juiste klantgroepen. Via Datalab kun je jouw advertentiecampagnes targeten op jouw oudere klantgroep. Je kunt zelf bestaande klantgroepen combineren of ervoor kiezen om je eigen klantdata te uploaden. Zo kun je bestaande klanten in- of uitsluiten van een campagne, maar je kunt ook opschalen in bereik door middel van lookalike-targeting.
Heb jij je jouw oudere klantgroep al gesegmenteerd of wil je meer advies over hoe je jouw klantgroepen kunt bereiken? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze demand-managers.
Meer over het Datalab van DPG Media
Bronnen: ABN Amro, Retailtrends, Marketingtribune, Grey Ocean Academy, DPG Grow (1) en DPG Grow (2).