Shutterstock 398067694

De kracht van een online community


De kracht van een online community voor jouw merk

In een tijdperk waarin digitale interactie een essentieel onderdeel is geworden van ons dagelijks leven, horen we steeds vaker het woord ‘community’ voorbijkomen. Denk bijvoorbeeld aan de hechte tech community van Tweakers of de petrolheads van AutoWeek. Een community is een belangrijke strategie om de merkloyaliteit te stimuleren en een hechtere band met je klanten op te bouwen. Maar wat zijn communities precies? En nog belangrijker: welke waarde biedt een community voor jouw merk? Saskia Schoonebeek, Lead Community Manager bij DPG Media, deelt haar expertise over communities.

Wat is een community?

Een community bestaat uit een groep mensen die samenkomen rond een gedeelde interesse, uitdaging of doel. Binnen de context van een merk of organisatie vertegenwoordigt een community vaak een online platform waar klanten, gebruikers of volgers samenkomen om kennis op te doen, ideeën uit te wisselen, ervaringen te delen of om de interactie met elkaar aan te gaan. Communities variëren vaak van forums en online groepen tot platforms die speciaal zijn ontworpen om een community op te bouwen.

Hoewel er zeker overlap is tussen sociale netwerken en communities zijn deze niet hetzelfde. Sociale netwerken hebben een veel grootschaliger bereik dan een online community en worden voornamelijk door bedrijven gebruikt als platform om informatie te verspreiden. Comments maken het mogelijk om interactie met de doelgroep te hebben, maar de communicatie is voornamelijk eenrichtingsverkeer. De kracht van online communities is juist om groepen samen te brengen waarbij de communicatie minder gecentraliseerd is. Iedereen heeft gelijke kansen om bij te dragen én het is gemakkelijk om contact te hebben met elkaar en met de mensen achter het merk.

De waarde van een community voor jouw merk

Wat maakt een community zo waardevol? Met de juiste strategie kan een community echt bijdragen aan de doelstellingen van jouw merk. Als je een omgeving creëert  waarin gebruikers zich thuis voelen en waar hun mening telt, kun je niet alleen jouw merkloyaliteit versterken, maar ook belangrijke bedrijfsdoelen in beweging brengen. Twee vliegen in één klap dus!


Een aantal voorbeelden van hoe een community kan bijdragen aan je merk zijn:

  • Waardevolle inzichten verzamelen die je kunt gebruiken om je producten, diensten en/of klanttevredenheid te verbeteren.
  • Het bevorderen van betrokkenheid en loyaliteit door het bieden van exclusieve aanbiedingen, beloningen of voordelen voor jouw communityleden.
  • Co-creatie met communityleden om nieuwe producten, content of functies te ontwikkelen.
  • Het bieden van een platform voor het delen van expertise binnen een specifieke branche waardoor jouw merk als autoriteit wordt erkend.
  • Het verzamelen van content uit de community zoals reviews, testimonials en/of gebruikershandleidingen die waardevol kunnen zijn voor jouw marketingdoeleinden.
  • Het verbeteren van je SEO en organische vindbaarheid door de communitybijdragen te verzamelen, vooral als ze veelgestelde vragen of oplossingen voor problemen bevatten.
  • Besparen op je klantenservice doordat communityleden elkaar kunnen helpen.
  • Nieuwe kansen ontdekken door te volgen wat er binnen jouw community leeft.

Kortom: een online community stelt merken in staat een diepere relatie met hun klanten op te bouwen en een constant inzicht te behouden in hun tevredenheid, veranderende behoeften én markttrends.

Communities in de toekomst

En wat zal de toekomst ons brengen? Dat is afhankelijk van verschillende factoren en opkomende trends. Denk hierbij aan personalisatie waarbij content naadloos wordt afgestemd op de individuele behoeften, interesses en het gedrag van een communitylid.

Een opkomende trend is interactiviteit met mogelijkheden zoals live streaming, virtuele of hybride evenementen en de integratie van technologie zoals Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en om niet te vergeten Artificial Intelligence (AI). Tegelijkertijd brengt de groeiende aandacht voor privacy en veiligheid uitdagingen met zich mee. Denk hierbij aan strengere regelgeving (zoals de recent ingevoerde Digital Services Act) om gegevens te beschermen en een veilige online omgeving te kunnen waarborgen.

Maar wees niet getreurd: voorlopig lijken we onze koers voort te zetten op een steeds meer gedigitaliseerde samenleving waarbij de behoefte aan verbinding juist blijft toenemen. Voor jouw merk biedt dit maar één ding: een waardevolle kans om de kracht van communities te omarmen en te benutten.

Meer weten over het opbouwen van een community?

Benieuwd hoe je een community opzet? In het tweede artikel van deze serie gaan we dieper in op de praktische stappen die nodig zijn om je eigen community te starten. Of je nu een klein bedrijf bent dat net begint of een gevestigde organisatie die een nieuwe strategie wil uitrollen, deze vier stappen helpen je op weg naar succes! Je leest het artikel hier.

Saskia Schoonebeek
Lead Community Manager

2 artikelen