Display advertising: wat is het en hoe zet je het in?
Je hebt het vast wel eens gezien als je door je favoriete websites scrollt: advertenties van bedrijven. Of je er nou door getriggerd wordt of dat het je afleidt van je mediaconsumptie, display advertising trekt altijd de aandacht. Hét ideale middel om breed in te zetten of juist impact te maken op een specifieke doelgroep.
Wat is display advertising precies?
Display advertising wil zeggen dat je door middel van banners die je op relevante websites of in apps laat vertonen, maak jij online reclame bij jouw beoogde doelgroep. Zo kun je op een makkelijke manier jouw potentiële klanten bereiken. Juist het potentiële is hierbij van belang. Met display bereik je mensen die al eerder interesse in jouw dienst of product hebben getoond, maar deze nog niet hebben afgenomen. Zo kun je effectief inzetten op het bereiken van nieuwe klanten.
Hoe werkt display advertising?
Met display advertising zet je in op het aanwakkeren van een behoefte. Je potentiële klant begeeft zich in een omgeving waar deze zich thuis voelt, bijvoorbeeld een favoriete blogpagina of nieuwswebsite, en maakt daar kennis met jouw banner. Het is een subtiele maar proactieve manier van het voorleggen van jouw product.
Ook kun je doelgroepen aanspreken die al eerder interesse hebben getoond in jouw dienst of product en dit via een zoekmachine zoals Google hebben opgezocht. Door middel van deze zoekwoorden en -opdrachten worden oriënterende consumenten gesignaleerd die later bereikt kunnen worden als affiniteitsdoelgroep. Zodra deze prospect een aantal keer heeft gezocht of geklikt, wordt het gedrag van de potentiële consument leidend voor je targeting.
Targeting
Met targeting wordt bedoeld dat je gericht advertentiebudget inzet op een doelgroep. Dit kan op grond van gedrag, interesses en demografische gegevens. Het kan ook contextueel, dan is het gebaseerd op de inhoud van de pagina die bezocht wordt. Met retargeting wil je een bezoeker bereiken die al eerder op jouw pagina is geweest.
Afhankelijk van wanneer je welke doelgroep wilt treffen kun je je banners inzetten op verschillende posities en websites. Zo word je onderdeel van elke fase in hun klantreis, van het oriënterende startpunt tot de aankoop.
Voor wie is display advertising?
Display is niet alleen voor grote bedrijven, ook als kleine ondernemer of zzp’er is het zinvol om van deze manier van adverteren gebruik te maken. Inmiddels is display advertising zover doorontwikkeld dat de advertentieruimte niet zo beperkt meer is, wat gunstig is om het in te kopen. Enige kennis van het proces is wel handig, daarbij kun je ondersteund worden door specialisten. Zij kunnen je alles vertellen over het opbouwen van audiences en affiniteitsdoelgroepen zodat je je budget gericht in kunt zetten.
Je kunt kiezen voor een brede benadering via allerlei websites waar jouw prospect zich bevindt of kiezen voor specifieke online posities. Hierdoor is display advertising mogelijk voor elk budget.
Voordelen van display advertising
Het grote voordeel van deze manier van adverteren is dat je gericht in kunt zetten op wie je wilt bereiken. Met display advertising kun je een specifieke doelgroep opbouwen, zodat de advertentie alleen aan hen wordt getoond (audiences). Belangrijk hierbij is, zoals bij alle vormen van adverteren, dat je boodschap aansluit bij deze doelgroep. Ook timing en plaatsing heeft invloed op de prestatie van je advertentie. Je wilt zo relevant mogelijk zijn, zodat je met elk budget resultaten boekt.
Als je online adverteert krijg je goed inzicht in het gedrag van je doelgroep, omdat het meetbaar is. Daardoor kun je altijd tussentijds optimaliseren en doelgroepen opnieuw targeten. Zo kun je jouw marketingbudget nog effectiever besteden.
Wat heb je nodig voor display advertising?
Zodra je de keuze hebt gemaakt voor de platformen waarop je de banner wilt verspreiden en voor wie deze bedoeld is, kom je aan bij het creatieve deel. Er zijn verschillende vormen waaruit je kunt kiezen.
De basis is een statische banner die bestaat uit een afbeelding met je boodschap. Ook kun je kiezen voor een responsive banner. Deze passen zich automatisch aan naar de beschikbare advertentieruimte op een platform. Op deze manier is je advertentie geschikt voor elke website of app vertoning. Een dynamische banner trekt nog meer de aandacht door de bewegende elementen. Ook kun je hierin meer informatie verwerken, aangezien je meerdere statische banners combineert als het ware.
Hulp bij display advertising?
Mocht je meer willen weten over display marketing dan kun je de hulp inroepen van specialisten. Zij helpen je op weg om budget zo goed mogelijk te gebruiken en je doelgroep te bereiken op een manier die past bij jouw bedrijf. Neem contact op voor meer informatie.