Doelgroep vs. Klantgroep: dit is het verschil
De groep klanten die je bereikt is niet altijd de doelgroep die je voor ogen hebt. Pas je dan je doelgroep aan of je marketingstrategie? En past je product wel bij de doelgroep? Het zijn belangrijke vragen die een marketingmanager wil beantwoorden bij het ontwikkelen en uitrollen van een klantgestuurde marketingstrategie. Belangrijk hiervoor is het begrijpen van de verschillen tussen een doelgroep en een klantgroep. In dit artikel leggen wij het uit.
Verschil tussen doelgroep en klantgroep
In tegenstelling tot een doelgroep, bepaalt een klantgroep zelf dat ze dit wil zijn. Een doelgroep is eigenlijk nogal een egoïstische benadering van het merk. Het merk bepaalt wat zijn doelgroep is, ongeacht of die doelgroep het daarmee eens is. Zoals marketinggoeroe Orvel Ray Wilson zei: “Customers buy for their reasons, not yours.”
Doelgroepen zijn vaak algemeen beschreven. Een groep mensen wordt samengevat in kenmerkengemiddelden die hen verbinden, zoals leeftijd, demografie, geslacht of levensstijl. Maar deze grote algemene groep mensen kun je vaak nog opdelen in specifieke (deel)segmenten, oftewel klantgroepen. Deze verzameling klanten vertegenwoordigt dezelfde mate van klantwaarde en heeft dezelfde vergelijkbare wensen en behoeften, of toont dezelfde relatiebereidheid.
Identificeren van klantgroepen
Het identificeren van klantgroepen binnen de doelgroep is een essentiële stap in de ontwikkeling van producten, diensten en de marketingstrategie. Bovendien is een klantgroep meestal de eindgebruiker van een product of dienst en dus vaak ook de koper. Iedere klantgroep reageert anders op marketing- en communicatie-uitingen. Door te segmenteren kun jij gerichter inspelen op jouw doelgroep(en).
Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe beter je weet wat je voor je klantgroep kunt betekenen. Dit kun je doen door een gedetailleerd klantprofiel op te stellen, dat een deel van jouw doelgroep vertegenwoordigt. Met deze data kunnen bedrijven de samenwerking tussen marketing en sales verbeteren, bijvoorbeeld door gezamenlijk kopers-inzichten te verzamelen. Het helpt ook met onderbouwde beslissingen nemen over welke content het best gemaakt kan worden en welke campagnes moeten draaien op welk kanaal. Daarnaast kunnen merken zich beter inleven in klanten en daarmee effectiever media inkopen en de conversie verhogen.
De voordelen van segmentatie van de doelgroep in klantgroepen:
- Content kan worden afgestemd per klantgroep en zorgt daarmee voor meer focus in marketing- en communicatieactiviteiten.
- Content kan worden afgestemd op klantgroepen in verschillende fases in de customer journey. Je houdt kopers langer in de funnel door hen te nurturen met geschikte informatie.
- Budgetten kunnen beter verdeeld worden per kanaal, omdat je nu zeker weet dat jouw klant zich hier bevindt.
Pas de boodschap aan, niet de strategie
Nadat je inzichtelijk hebt gemaakt wie je doelgroep en klantgroep zijn en weet wat hun wensen en behoeften zijn, is het tijd voor de volgende stap. Het is namelijk ook enorm belangrijk om te weten waar ze zich bevinden, zodat je vervolgens kunt bepalen op welke manier je ze gaat aanspreken. Met één generieke marketingboodschap kun je vaak niet alle klantgroepen (lees de gehele doelgroep) bereiken. Immers, zij gebruiken niet allemaal dezelfde kanalen en hebben niet allemaal hetzelfde koopgedrag.
Klantgroepen bereiken met Datalab
DPG Media helpt merken met het bereiken van de juiste klantgroepen. Via Datalab kun je jouw advertentiecampagnes targeten op je eigen klantgroep of een audience samenstellen op maat. Je kunt zelf bestaande klantgroepen combineren of ervoor kiezen om je eigen klantdata te uploaden. Zo kun je bestaande klanten in- of uitsluiten van een campagne, maar je kunt ook opschalen in bereik door middel van lookalike-targeting.
Heb jij je doelgroep al gesegmenteerd? Wil je meer advies over hoe je jouw klantgroepen kunt bereiken? Of wil je meteen aan de slag met Datalab? Neem dan contact op met Grow-expert Marije van Asseldonk.