Shutterstock 1110714635

In 5 stappen naar een overtuigende merkpositionering


Maaike Daleman 3 aug. 2021

Een overtuigende positionering is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Met een sterke merkidentiteit onderscheid je je van de rest van de markt én val je op bij potentiële klanten. Maar, hoe doe je dat? Maaike Daleman, digital advertising expert, geeft tips waarmee jij jouw bedrijf overtuigend positioneert.

1. Start bij je merkidentiteit
Wie ben je? Wat doe je? Wat vertel je aan je doelgroep en wat is je uitstraling? Welke redenen hebben klanten om voor jou te kiezen? Als je dit weet, kun je die ook uitdragen om nieuwe klanten te overtuigen. Beantwoord bovenstaande vragen en je bent al een stapje dichterbij je merkidentiteit.

2. Breng je merkidentiteit helder onder woorden
Vervolgens breng je die merkidentiteit helder onder woorden in een mission statement. Wat daarbij helpt is om de volgende vijf punten te benoemen:

  • Wat waren belangrijke mijlpalen voor je onderneming?
  • Waarin stijg je boven branchegenoten uit?
  • Wat zijn je doelstellingen en verwachtingen voor de toekomst?
  • Hoe is de werksfeer, hoe gaan collega’s met elkaar om?
  • Welke waarden vindt je team belangrijk?

Beantwoord deze vragen in de tone of voice die past bij jouw onderneming en zet dit in je eigen huisstijl. Een herkenbare huisstijl hoort bij je merkidentiteit, het is de visuele weergave van die identiteit. Herkenbaar kleur-, beeld-, en logogebruik zijn onderdeel van een huisstijl.

3. Draag je identiteit bij alle contactmomenten uit
Heb je je identiteit scherp, dan is het tijd om die uit te dragen naar je doelgroep. Op je website, in brochures, in de media, in je winkel, op je webshop en in face-to-face klantcontact. Want alleen als je doelgroep in al het contact met jou die identiteit ervaart, wordt je positionering een succes.

4. Benader een breed spectrum aan potentiële klanten
Voor stap drie heb je een goede marketingstrategie nodig. Op welke plaatsen is jouw doelgroep actief? Hoe kun je hen daar overtuigen? Benader vervolgens op die verschillende plaatsen je potentiële klanten, vertel hen wie je bent en waarvoor je staat. 

Dit doe je met een marketingcampagne, die aansluit op je doelstelling: in dit geval meer naamsbekendheid. Het is daarom belangrijk dat je kiest voor een campagne met een groot bereik, zodat je meer potentiële klanten bereikt. Met een gerichte (online) marketingcampagne in lokale, regionale of nationale media kom je bijvoorbeeld in beeld bij een veel groter publiek dan wanneer je alleen actief bent op social media.

Lees ook 'Zo breng je als ondernemer de customer journey van je klant in kaart'

Lees ook 'Zo leer je je doelgroep echt goed kennen'

5. Overtuig bestaande klanten opnieuw
Vergeet je bestaande klanten niet in je marketingstrategie en -campagne. Als zij opnieuw klant worden, profiteer je optimaal van je marketinginspanningen. Want deze relaties hebben waarschijnlijk positieve ervaringen met jouw onderneming en zullen daardoor eerder overtuigd zijn om tot een aanschaf over te gaan. Houd je klanten dus in het vizier en zorg ervoor dat zij jou niet uit het oog verliezen. Blijf bijvoorbeeld in contact via een nieuwsbrief of via je social kanalen. 

Maaike Daleman
Digital advertising expert

11 artikelen