Wanneer is een inhaakcampagne succesvol?
Wist je dat slimme inhakers gemiddeld drie keer zo vaak op social media worden gedeeld als niet-inhakers? En dat het bereik van een inhaker verder gaat dan alleen de vaste volgers of fans van jouw merk? Ongetwijfeld, er zijn immers al talloze artikelen over inhaakcampagnes gepubliceerd. Maar is het je weleens opgevallen dat in maar weinig van deze artikelen duidelijk wordt aangegeven waarom inhaken werkt? En dat de voorbeelden die worden gegeven vaak erg verouderd zijn? Hoog tijd voor een update!
Inhakers: wat zijn het?
Voor degenen die niet bekend zijn met de term inhaken, eerst nog even een korte uitleg. Inhakers zijn advertenties, reclames of socialmediaposts die inhaken op gebeurtenissen in het nieuws, feest- en/of speciale dagen en evenementen. Als merk koppel je diensten of producten aan de actuele gebeurtenis of de dag om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid te vergroten. Sterke en slimme inhakers wekken sympathie en verhogen de gunfactor.
Inhakers werken ongeacht budget, doelgroep en boodschap
In Nederland zijn merken als Heineken, Hema, Coolblue, bol.com en Unox een grote inspiratiebron als het om inhakers gaat. Ze haken vaak briljant aan, door scenarioplanning en een enorme bak ervaring. Maar ze slagen er ook altijd in om in te haken op de actualiteit. Dáár hebben ze echter niet het alleenrecht. Wat betreft inhaken is er voor iedereen een kans, ongeacht het budget, de doelgroep of de boodschap. Het ‘enige’ dat je nodig hebt is: briljante copy, een kwalitatieve uiting en in sommige gevallen een gezonde dosis lef.
Zo simpel kan het zijn
Dat het produceren van een Super Bowl-inhaker niet miljoenen hoeft te kosten om succesvol te zijn – het kostenplaatje voor de zendtijd daargelaten – blijkt wel uit de meest succesvolle reclame van 2022. Niet geheel verwonderlijk een merk afkomstig uit een relatief nieuwe categorie: Coinbase. Kijkers werden 60 (!) seconden lang getrakteerd op een ‘bouncing’ QR-code die van links naar rechts en van onder naar boven stuiterde op het scherm. Geen voice-over, geen logo, alleen muziek en de bewegende QR-code, die door corona opeens de massa heeft bereikt. Ruim twintig miljoen mensen pakten meteen hun smartphone om uit te vinden van wie of wat de reclame was, met als gevolg dat de Coinbase-app crashte (waarop het aandeel in waarde verloor). Het ultieme bewijs dat de QR-code de massa heeft bereikt en dat een inhaker soms ook té succesvol kan zijn.