Marketinginzet tijdens een crisis
We rollen van de ene in de andere crisis. Moesten we eerst de deuren noodgedwongen sluiten, nu kampen we met een recessie en een personeelstekort. Veel bedrijven kiezen ervoor om in roerige tijden te besparen en af te wachten wat komen gaat. Een gemiste kans, want juist in roerige tijden is zichtbaar zijn als bedrijf extra waardevol. Slimme (regionale) ondernemers passen dan ook hun marketingstrategie aan.
Roerige tijden vragen veel van ondernemers
Een crisis vergt veel van je als ondernemer: geduld, flexibiliteit en vindingrijkheid, en dan moet je ook nog de rust bewaren voor jezelf, je medewerkers en je doelgroep. Iets dat gemakkelijker is gezegd dan gedaan. Maar een ding is zeker: je moet blijven ondernemen en zichtbaar blijven. Doe je dat niet, dan verlies je namelijk binnen no time het contact met je klanten en je doelgroep.
Tijden kunnen veranderen
Kijk bijvoorbeeld naar de huizenmarkt. Huizen en ander vastgoed gingen als warme broodjes over de toonbank. Het was een goede tijd om te investeren zonder grote risico’s. Het gevolg was dat makelaars en projectontwikkelaars weinig werk maakten van zichtbaarheid en minder moeite deden om een band op te bouwen met hun potentiële doelgroep. De huizen verkochten zichzelf. Nu in zeer korte tijd de economie er heel anders uit ziet, met minder verkoop als gevolg, stijgt het stresslevel bij de verkopende partijen. Het gevolg is dat ad hoc marketingcampagnes worden opgezet om de verkoop te stimuleren.
Maar juist in onzekere tijden, juist bij de aankoop van een huis, hebben kopers behoefte aan een betrouwbare en bekende partij. Maar betrouwbaarheid en naamsbekendheid bouw je niet snel op, dat heeft meer tijd nodig. En dat geldt voor ieder product en bedrijf.
Blijf altijd zichtbaar
Onze regioadviseurs hebben veel ervaring met dergelijke situaties: zoals ondernemers die ervoor kiezen om voorlopig niks aan marketing te doen om de kosten te drukken of bedrijven die het extra werk niet aankunnen doordat ze te veel klanten of een tekort aan personeel of grondstoffen hebben. Hoe begrijpelijk dat ook is, mijn advies is om juist dan jezelf de vraag te stellen wat er kan gebeuren als zaken plots veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar de huizenmarkt. Als de concurrent wel zichtbaar is gebleven, dan is de kans dat de doelgroep overstapt heel groot. Blijf daarom te allen tijde op een positieve manier in contact. Geef bijvoorbeeld tips of waardevolle informatie die in deze roerige tijden van meerwaarde kunnen zijn voor de klant.
Tip voor de cultuursector
De cultuursector is een van de sectoren die een dergelijke strategie goed kan gebruiken. Helaas blijven nog steeds veel vaste bezoekers weg omdat ze zich nog liever niet in de drukte begeven. Het vertrouwen ontbreekt nog. Dit vertrouwen kun je herstellen door slimme media-inzet. Door bijvoorbeeld te vertellen hoezeer ze worden gemist, welke maatregelen er worden getroffen of welke exposities ze nu helaas mislopen, kan de doelgroep worden overtuigd om toch weer naar musea of het theater te gaan. Tegelijkertijd kan een aparte marketingstrategie worden opgezet om een nieuwe doelgroep, zoals jongeren, te bereiken. Jongeren hebben minder moeite met drukte, maar gaan nog niet snel naar een museum. Zij kunnen met een nieuw aanbod, creatieve content en een nieuwe mediamix effectief worden bereikt.
Wil jij ook zichtbaar zijn en blijven?
Heb je een vraag of wil je advies over hoe jouw bedrijf zichtbaar kan blijven in uitdagende tijden? Neem dan vrijblijvend contact op met mij of een van mijn media-adviseurs. Wij helpen je graag bij het opzetten van een kwalitatieve en duurzame mediastrategie.