Meer impact met een uitgebalanceerde mediamix
Optimaal jouw doelgroep bereiken? Echt de aandacht van de consument pakken doe je met een gebalanceerde mix van verschillende kanalen. Zoals een combinatie van printmedia, online campagnes, een live event, radiospots, (ludieke) lokale acties, een pop-upshop, vlogs of blogs. Ontdek de mogelijkheden van multimedia.
Met een enkele flyer, één poster in een bushokje of een eenmalige advertentie in de krant val je minder op dan wanneer je kiest voor een strategische, uitgebalanceerde mediamix. De keuze is reuze: dagblad advertenties, display banners, social media berichten, radiocommercials, branded content artikelen, flyers, brochures. Door uitingen slim te combineren bereik je een grotere doelgroep én bereik je jouw doelgroep op meerdere momenten, op verschillende locaties. Zo maak je meer impact!
Jouw communicatiedoel bepaalt of je het beste kunt kiezen voor een multimediale, crossmediale of transmediale aanpak. Het verschil licht Maaike Daleman, digital advertisement expert, graag toe.
Multimediaal
Dit betekent dat je dezelfde boodschap deelt via verschillende media. Bij een multimediale communicatie aanpak verandert de boodschap niet. De boodschap wordt alleen aangeboden en verspreid via verschillende kanalen. Een boek is een goed voorbeeld hiervan. Denk aan e-books op je e-reader of tablet, luisterboeken en podcasts. De boodschap heeft verschillende verschijningsvormen maar de inhoud van het boek blijft gelijk.
Crossmediaal
Hierbij versterken verschillende media elkaar. De boodschap is steeds hetzelfde, maar je zet verschillende kanalen in om de boodschap te versterken. Elk kanaal heeft een bepaalde kracht die wordt ingezet om de boodschap doelgericht bij de consument te brengen. Zo kan televisie een emotionele impact maken, biedt internet vele interactieve mogelijkheden en hebben smartphones een verbindend karakter.
Neem een programma als The Voice of Holland. Je kunt naar het programma kijken en met de RedRoom-app stemmen op kandidaten. Je kunt met een VR-bril een kijkje nemen achter de schermen en zelf het podium betreden. Op de website en via de app kun je bovendien de optredens terugkijken. Zo ontstaat een complete user experience waarbij verschillende media een eigen functie hebben binnen de totale beleving.
Transmediaal
Bij een transmediale campagne is er ook sprake van één boodschap verspreid via verschillende communicatiekanalen. Het verschil met een multimediale campagne is dat de kanalen elkaar niet hoeven te versterken. Afzonderlijk van elkaar hebben ze ook overtuigingskracht.
Denk bijvoorbeeld aan Star Wars. De films zijn verreweg het bekendst. Maar er zijn ook tekenfilms, events, videogames en merchandise. Je hoeft de films niet gezien te hebben om de tekenfilms te bekijken, de events te bezoeken, de videogames te spelen of de merchandise te kopen.
Zo maak je de beste mediamix
Jouw ideale mix van media is afhankelijk van het doel van je campagne en de doelgroep die je wilt aanspreken. Ga je voor meer naamsbekendheid? Wil je een product of dienst promoten of heb je als doel om je imago te verbeteren? Als je dit doel helder hebt kun je bepalen wie je doelgroep is. In welke leeftijdscategorie zit je doelgroep? Waar wonen ze? Wat zijn hun interesses?
Heb je alle antwoorden, dan is het zaak de media uit te kiezen die zorgen voor het optimale bereik onder jouw doelgroep. Op welke websites oriënteert jouw doelgroep zich? Gaan ze naar de winkel of zoeken ze online naar meer prijs- en productinformatie? Zorg ervoor dat je in elke stap duidelijk zichtbaar bent om je potentiële klant te verleiden om voor jou te kiezen. Met inzicht in het mediagebruik van jouw doelgroep maak je een effectieve mediamix.
Persoonlijke touch
Het aantal mediakanalen groeit explosief. Toch is er een trend op het gebied van communicatie die steeds sterker wordt: persoonlijke aandacht. Op naam een nieuwsbrief sturen met precies die advertentie die voor een consument relevant is of alleen die video tonen die aansluit bij de interesse van je doelgroep. De mogelijkheden zijn er, gebruik ze!