Podcasts in je advertisingstrategie
Podcasts zijn een krachtig medium en hebben een betrokken en divers publiek wat leidt tot hoge advertentie herinnering. Ze bereiken op een effectieve manier de moeilijk te bedienen doelgroepen, waaronder hoogopgeleide millennials (18-40 jarige). Kortom, podcasts bieden een innovatieve manier om je boodschap bij een waardevol publiek te krijgen. In een eerder artikel gingen we in op hoe je een succesvolle podcast opstart, in dit deel ontdekken we de voordelen van podcasts als onderdeel in je advertentiestrategie.
Waarom moet je via podcasts adverteren?
Adverteren via podcasts biedt unieke voordelen die traditionele media niet kunnen evenaren. Ten eerste hebben podcasts een grotere aandachtsspanne vergeleken met traditioneel luisteren. Luisteraars kiezen actief om een podcast te beluisteren en zijn vaak volledig betrokken, wat resulteert in een hogere mate van advertentie herinnering en merkbetrokkenheid (Nielsen, 2020).
Zoals Renée van Heteren en Daan Hofstee in hun interview beschreven over het opstarten van succesvolle podcasts zijn er verschillende soorten podcasts waarop je kunt adverteren. Je kunt bij podcasts heel breed adverteren of inhaken op een specifiek thema. Als je jouw boodschap koppelt aan een specifiek thema binnen podcasts, biedt dit je de mogelijkheid om je boodschap direct af te stemmen op de interesses en behoeften van de luisteraars, wat de relevantie en effectiviteit van de advertenties verhoogt.
Hoe ziet de markt eruit voor podcasting?
De markt voor podcasting groeit gestaag en biedt zowel adverteerders als luisteraars een scala aan mogelijkheden. Het publiek is geëvolueerd van early adopters naar een vroege meerderheid, wat betekent dat podcasts nu een breed en divers luisterpubliek aantrekken. Luisteraars variëren van jong tot oud en consumeren content via verschillende distributiekanalen zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Podcastaanbieders bedienen deze markt met een breed scala aan categorieën, waaronder sport, zakelijk, true crime en entertainment.
Sport en zakelijke podcasts zijn erg competitief, wat betekent dat adverteerders moeten vechten voor aandacht binnen deze drukke categorieën. In de categorieën true crime en entertainment is er echter nog veel ruimte voor groei, wat adverteerders kansen biedt om nieuwe en betrokken doelgroepen te bereiken.
Welk soort publiek luistert naar podcasts?
Podcasts trekken een divers en waardevol publiek aan. De gemiddelde luisteraar is jong (18-40 jaar) en vaak moeilijk bereikbaar via traditionele media. Ze zijn hoger opgeleid en hebben bovengemiddelde inkomens, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor adverteerders die premium producten en diensten aanbieden.
Daarnaast hebben podcastluisteraars specifieke interessegebieden, zoals nieuws, true crime, sport en technologie, wat gerichte en relevante advertenties mogelijk maakt. Ze zijn zeer betrokken en loyaal; volgens onderzoek van Nielsen en Edison Research luisteren meer dan 55% van de luisteraars naar volledige afleveringen, wat zorgt voor een hoge advertentieherinnering.